نمایش «دەنگمان نابیستن» به نویسندگی مژگان خالقی و کارگردانی علیرضا اسماعیلی شب گذشته ۱۵ اردیبهشت در سالن اصلی روی صحنه رفت.

به گزارش هاولاتی، نمایش «دەنگمان نابیستن» به نویسندگی مژگان خالقی و کارگردانی علیرضا اسماعیلی همکاری موسسه نقش آفرینان و گروه تئاتر آناهیتا شب گذشته (شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه) در سالن ارشاد اسلامی سقز به روی صحنه رفت و با استقبال مردم هنردوست این شهرستان همراه بود.

علیرضا اسماعیلی کارگردان این نمایش در گفتگو با هاولاتی اظهار داشت : در جهان مدرن بلاشک ابزارهای بسیاری که می‌توانند در جهت بازخوانی و روایت رویدادهای متفاوت تاریخی نقش ایفا کنند وجود دارند.

علیرضا اسماعیلی افزود : اما یقیناً تئاتر بعنوان هنر زنده نه تنها در عصر حاضر بلکه از زمان پیدایش خود، نقشی درخور، تاثیرگذار و بی بدیل را در جهت روایت آن رویدادها ایفا نموده و در این امر نیز بخش عظیمی از مفاهیم بشری و عواطف و احساسات انسانی را دربرگرفته و با خود به همراه داشته است ، و همانا یکی از غالب ترین این مسائل و حوادث، جنگ و وجود جنگ می‌باشد.

وی بیان کرد : جنگ…روایتی است که بر ویرانی‌هایش پایانی نیست، ویرانی‌هایی که بیش از آنچه همیشه جنبه فیزیکی و مشهودش در ذهن متبادر می‌شود، لایه‌های درونی و روانی آن است که حتی تا نسل‌های بعد هنوز گریبان‌گیر است و بر خرابی‌هایش پایانی نیست.

گارگردان سقزی با اشاره به اینکه تئاتر «دەنگمان نابیستن» به نویسندگی مژگان خالقی، ترجمەی سامان داروند و کارگردانی اینجانب روایتی بریده بریده اما درهم تنیده و بی‌پرده از جنگ است گفت : جنگی که آثارش جز فاجعه، مصائب انسانی و نهایتا جنایت نیست، حال فرقی نمی‌کند در کدام سوی جهان رخ داده باشد،انسان، انسان است،جنگ، جنگ استو جنایت، جنایت اساساً آنچه در ماهیت جنگ همیشه قابل‌مطالعه است و پیرنگ اصلی تئاتر «دەنگمان نابیستن» نیز در پی اوست، قبل از هر چیز رفتار انسانی است.

او یاد آور شد : اینکه چگونه می‌شود در پی یک رویداد انسانی به این حجم از قساوت، خشونت، بی‌رحمی و بی‌همه‌چیزی دست یافت.

وی اضافه کرد : «دەنگمان نابیستن» به بخشی از جنگ، جنایت های بشری و آثار برجای مانده از آن پرداخته است که آدم‌هایش زنان و مردان غیرنظامی هستند که قربانی فجیع‌ترین و تلخ‌ترین وقایع تاریخ‌اند ، بی‌آن‌ که خود کوچک‌ترین نقشی در این بازی بزرگان داشته باشند.

اسماعیلی گفت : فضای نمایش به ورق‌هایی نه‌چندان دور از جنگ می‌پردازد و این پردازش میتواند به این دست حوادث در هر کجای جهان و در این میان (انفال) شباهت‌های بسیاری داشته باشد که در این اجرا بنده  خاصتا و خودآگاه نگاهم را به این سو دقیق تر و منعطف تر نموده ام ، اگرچه نباید از این امر غافل بود که جنگ در هرکجا که باشد بی‌رحم است.

او افزود : نمایش با روایت سه زن شکل می‌گیرد و در مسیر خود هم‌زمان به روایت‌هایی از مردان می‌پردازد. اما مشخصا روایات زنانه و نیز مصیبت های زنانه جاری در این روایات چشمگیر تر و اساسا مورد هدف تر است .

وی ادامه داد : مهم‌ترین ویژگی تئاتر «دەنگمان نابیستن» کە تعمدا پیرنگ داستان بە دنبال آن است، این است کە در کل همه‌چیز حوادث، روایات، حتی نوبت بازی بازیگران در چرخش است و قصه‌ها سریالی و قطعه قطعه به هم وصل می‌شوند، هرچند که با کنار هم چیده شدنشان هم قرار نیست وصله جوری از جنگ بسازند…

اسماعیلی بی‌شک در اجرای «دەنگمان نابیستن» زنان بیش از مردان قربانی اصلی ماجرا هستند گفت : در نمایش‌ نامه «دەنگمان نابیستن» ایجاز و پرهیز از تفسیرهای اضافه و گاه من دراوردی در اثر رعایت شده و حتی این پرهیز در اجرا، در طراحی لباس و صحنه اثر نیز می‌توان به‌خوبی یافت ؛ المان‌ها به‌ویژه در نورپردازی کار و بهره گیری از روانشناسی رنگ نورهای مورد استفاده، همچنین در طراحی لباس از کارکردی هوشمندانه برخوردار است.

وی در پایان گفت : تئاتر «دەنگمان نابیستن» درمجموع به اتمسفر خوبی در اجرا رسیده است و اگرچه به‌شدت روایتش تلخ و پریشان‌ احوال است اما جهان نمایشی که می‌سازد خوب است و تا بعد از اجرا مخاطب را رها نمی‌کند و نیز مخاطب نیز کار را رها نکرده و با اثر ارتباط عاطفی خوبی برقرار میکند.

نمایش تئاتر “دەنگمان نابیستن” به کارگردانی علیرضا اسماعیلی و نویسندگی مژگان خالقی به مدت ۱۴ روز در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز اجرا می شود.

  • نویسنده : عادل معروف زاده
  • منبع خبر : هاولاتی