انجام آزمایشهای پیش از ازدواج برای عقد الزامی است. یکی از آزمایشهای مهمی که در این دوره باید انجام گیرد، آزمایش غربالگری تالاسمی است. 🔻تالاسمی یکی از شایع ترین بیماریهای خونی است که به صورت ارثی (ژنتیکی) از پدر و مادر به فرزندان منتقل می شود. 🔻ازدواج های فامیلی باعث افزایش خطر تولد کودک مبتلا […]

انجام آزمایشهای پیش از ازدواج برای عقد الزامی است. یکی از آزمایشهای مهمی که در این دوره باید انجام گیرد، آزمایش غربالگری تالاسمی است.

🔻تالاسمی یکی از شایع ترین بیماریهای خونی است که به صورت ارثی (ژنتیکی) از پدر و مادر به فرزندان منتقل می شود.

🔻ازدواج های فامیلی باعث افزایش خطر تولد کودک مبتلا به بیماریهای ژنتیک می گردد. توصیه می شود تا حد امکان از ازدواج فامیلی اجتناب گردد و در صورت تصمیم به ازدواج فامیلی بایستی قبل از هر اقدامی، مشاوره ژنتیک برای زوجین صورت گیرد.

⭕️علل ابتلا به تالاسمی

هنوز دلیل قطعی جهش ژنتیکی مرتبط با تالاسمی مشخص نیست.

⭕️شایع ترین علایم تالاسمی کدامند؟

ضعف، خستگی، کندی رشد، تورم غیر طبیعی، صورت رنگ پریده، ساختار غیر طبیعی استخوان؛ به ویژه در ناحیه صورت و جمجمه، مشکلات قلبی و تجمع آهن در خون، مهمترین علایم این بیماری محسوب می شوند. علایم تالاسمی در برخی نوزادان کاملا مشهود است؛ در حالی که در برخی دیگر این علایم به مرور زمان در دوسال اول زندگی دیده می شود.

⭕️پیشگیری

مهمترین روش برای جلوگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی، آزمایش خون و آزمون های ژنتیکی قبل از ازدواج است که با دقت بالایی احتمال تولد نوزاد مبتلا را پیش بینی می‌کند.

⭕️درمان

بیماران مبتلا به تالاسمی شدید (ماژور)، نیازمند درمان هایی مانند پیوند مغز استخوان و دریافت خون هستند؛ در حالی که در بیماران مبتلا به تالاسمی خفیف (مینور)، ممکن است به درمان خاصی نیاز نباشد.

✔️پیچ اینستاگرام هاولاتی

📌https://instagram.com/hawalati?igshid=YmMyMTA2M2Y

╲\╭┓
╭ 📡 @Hawalati
┗╯\╲

  • منبع خبر : روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان سقز