رئیس اداره آب و فاضلاب سقز با بیان اینکه ۹۸ درصد آب شرب سقز از تصفیه خانه شماره یک تامین می شود، گفت: مصرف بی رویه شهروندان باعث کمبود آب در بعضی از محلات و افزایش توان و ظرفیت تصفیه خانه شده است که نهایتا با تلاش شبانه روزی مشکل کمبود آب برطرف شد. ۴ […]

رئیس اداره آب و فاضلاب سقز با بیان اینکه ۹۸ درصد آب شرب سقز از تصفیه خانه شماره یک تامین می شود، گفت: مصرف بی رویه شهروندان باعث کمبود آب در بعضی از محلات و افزایش توان و ظرفیت تصفیه خانه شده است که نهایتا با تلاش شبانه روزی مشکل کمبود آب برطرف شد.

۴ روز قبل تعدادی از محلات مرتفع سقز (تپه مالان، سنگبران، صالح آباد و جاقل) با مشکل کمبود آب مواجه شدند و شهروندان این مناطق از نبود آب کافی گلایه مند شدند.

در این میان، نیروهای اداره آب و فاضلاب همراه با فرماندار ویژه و رییس اداره برق سقز، تصفیه خانه شماره یک این شهرستان را پایش و بررسی کردند که در انجام این پاییش سریعا با بکارگیری چند پمپ جدید، افزایش ظرفیت پمپاژ تصفیه خانه و نصب و راهندازی تصفیه ژنراتور برق، مصرف بیش از حد شهروندان تامین و کمبود آب جبران شد.

عباس ولایتی روز شنبه همراه با خبرنگاران در بازدید از تصفیه خانه شماره یک سقز اظهار داشت: مصرف بیش از حد و نادیده گرفتن نعمت آب در فصل گرما از سوی برخی از شهروندان، تامین و توزیع آب شرب سقز را با مشکل قطعی آب در محلات مرتفع سقز کرده است.

وی با بیان اینکه یک و نیم برابر بیشتر از نیاز شهروندان در سقز آب تولید و تصفیه می کنیم، افزود: ۴ شبانه روز بهمراه کارکنان اداره و تصفیه خانه شماره یک، در صدد افزایش ظرفیت آب تصفیه شده و تجهیز کردن تجهیزات این تصفیه خانه بودیم.

وی اضافه کرد: بالابردن ظرفیت تصفیه آب به تمام دستگاه های تصفیه و برق مصرفی فشار وارد می کند و باعث استهلاک و اختلال در فرآیند تصفیه آب می شود.

ولایتی با اشاره به اینکه پمپ های آب را در راستایی رفع مشکل کمبود آب شرب (بعضی از محلات سقز) را از ۵ دستگاه به ۷ دستگاه افزایش دادیم، یادآور شد: هر چند تجاوز به قدرت برق و مصرف بیش از حد آن، هزینه زیادی برای این اداره در بر داشت ولی برای آرامش وضعیت کنونی، یک ژنراتور برق را برای سهولت در پمپاژ آب به شبکه توزیع این تصفیه خانه نصب کردیم.

وی به وجود دو سد با ظرفیت بالای آبی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: کمبود آب در سقز به لطف دو سد بالا دست و پایین دست وجود ندارد بلکه مشکل اصلی رعایت نکردن همشهریان سقزی در مصرف بیش از حد آب شرب است و نمی توان ظرفیت نصفیه خانه را از حد معمول افزایش دهیم چون ممکن است برای تجهیزات آن مشکل ایجاد شود.

رییس اداره آب و فاضلاب سقز از افزایش ظرفیت تصفیه خانه شماره یک از ۴۰۰ لیتر به ۷۰۰ لیتر خبر داد و گفت: سرانه مصرفی به ازای هر شهروند ایرانی ۱۸۰ لیتر آب است در صورتی که در سقز هر شهروند ۲۸۰ لیتر آب مصرف می کند.

ولایتی با بیان اینکه اعتباری از محل طرح های ملی برای اتمام تصفیه خانه شماره دو سقز تخصیص داده شده و مدیرکل اداره آب و فاضلاب کردستان بر اتمام آن تاکید کرده‌اند، افزود: طبق نیاز و ضرورت، این طرح مهم باید تا اواخر امسال وارد مدار شبکه تولید و توزیع آب شرب سقز شود.

وی خدمات رسانی بهتر و بیشتر را تحت هر شرایطی از الزامات و تعهد این اداره به مردم دانست و بر مصرف درست آب شرب توسط شهروندان گرامی در فصل گرما تاکید کرد.

ولایتی از تغییر و تحولات و تجهیز تصفیه خانه شماره یک سقز خبر داد و گفت: جدا از سایر تجهیزات، یک دستگاه الکترولیز نمک طعام به ارزش ۴۰ میلیارد ریال برای تولید آب ژاول خریداری و نصب کردیم که باعث تسهیل در تامین آب ژاول تصفیه خانه شماره یک شده است.

وی به تلاش های فرماندار و معاون هماهنگی امور عمرانی و همچنین رییس اداره برق برای رفع کمبود آب در چند روز اخیر سقز اشاره کرد و افزود: این افزایش ظرفیت تمام توان ما برای تولید و توزیع آب شرب به همشهریان است و اگر آنان در مصرف آب اصراف کنند قطعا در ادامه تابستان با مشکل مواجه خواهیم شد.

رییس اداره آب و فاضلاب سقز با بیان اینکه ۳ درصد از شهروندان در این چهار روز دسترسی تمام وقت را به آب شرب نداشتند، از شهروندان سقزی خواست تا از مصرف بی رویه آب خودداری کنند و بر مصرف صحیح و منطقی آب تاکید کرد.

  • نویسنده : عادل معروف زاده
  • منبع خبر : هاولاتی