اعتیاد از جمله مباحث مهم در حوزه آسیب های اجتماعی در جامعه ما مطرح است که بخشی از جامعه را به خود مشغول کرده است. همزمان با شیوع #کرونا ادعا و تصاویری با این مضمون که (معتادا نمیگیرن) در فضای مجازی به جهت مزاح منتشر شد که متاسفانه بازتابی منفی در جامعه به همراه داشت […]

اعتیاد از جمله مباحث مهم در حوزه آسیب های اجتماعی در جامعه ما مطرح است که بخشی از جامعه را به خود مشغول کرده است.

همزمان با شیوع #کرونا ادعا و تصاویری با این مضمون که (معتادا نمیگیرن) در فضای مجازی به جهت مزاح منتشر شد که متاسفانه بازتابی منفی در جامعه به همراه داشت و همین ادعا سبب سواستفاده کاسبان و فروشندگان موادمخدر شد.

هنوز در خصوص اینکه چرا معتادان کمتر به ویروس کرونا مبتلا می شوند، تحقیقات علمی صورت نگرفته است؛ اما بر اساس آمار جدیدی که معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اعلام نمود: از ۸ هزار نفر معتاد متجاهری که توسط نیروی انتظامی جمع آوری شده اند تست کرونای ۷۸ نفر از آنها مثبت بوده است، هر چند آمار دقیقی از معتادان مبتلا به کرونا در دسترس نیست.

معتادان معمولا در پی مخفی کردن اعتیاد خود هستند و از این رو جز در برخی موارد، پزشکان هم از معتاد بودن بیمار کرونایی خود مطلع نمی شوند چون معمولا اعتیاد خود را حتی از پزشک مخفی می کنند و یا حتی در صورت اطلاع پزشک شاید این قضیه را خبری نکنند.

طی تحقیقاتی که انجام دادیم عده ایی از معتادان که بهبودیافته بودند و اوایل بهبودی خود را طی میکردند از ترس مبتلا شدن به این ویروس مجددا سراغ مواد مخدر رفته و دچار لغزش گردیدند.یکی از مشکلاتی که در طول دوران بهبودی سر راه بیماران بهبودیافته قرار میگیرد بهانه و دستاویز برای شروع مجدد می باشد.چه بهانه ای بهتر از اینکه به خاطر مبتلا نشدن به کرونا مصرف مواد مخدر را مجددا شروع نمایند.بیماران برای این رفتار خود دلایلی به ظاهر موجه ولی غیر واقعی آورده و خود را به راحتی قانع میکنند که دوباره مصرف کنند و بر این باورند که در فرصتی دیگر دوباره قطع مصرف خواهند نمود و اعتیاد را بر مبتلا شدن به این ویروس ترجیح می دهند،غافل از اینکه خود اعتیاد بحث مرگ و زندگیست و ممکن است با شروع مجدد مصرف مواد به زندگی خود خاتمه دهند.

عدم توانایی معتاد در کنترل مصرف مواد مخدر یکی از علایم بیماری اعتیاد است و طول مدت پاکی شخص بهبودیافته هیچ تاثیری در درمان وی ندارد و با اولین مصرف به جهت اینکه توانایی کنترل مصرف مواد را ندارد مجددا از تعادل خارج گشته و به دنیای تیره و تارک اعتیاد باز خواهد گشت.

معتادان متجاهر و زباله گردها قطعا به اصول بهداشتی اهمیت نمی دهند. آنها معمولا مواد مخدر را به‌صورت دسته‌جمعی مصرف می‌کنند. به‌دلیل استفاده از ابزار مشترک، عدم رعایت فاصله اجتماعی و همچنین اقدام به مصرف در فضاهای بسته بدون تهویه کلیه اقدامات پیشگیری‌کننده را زیر پا گذاشته و احتمال ابتلا را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

یکی از باورهای غلط،بحث مصرف مواد مخدر جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا است.
مواد مخدر هیچ پیشگیری در بحث کرونا ایجاد نمی کند و افراد معتاد هم مثل سایر افراد جامعه چنانچه نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت نکنند، در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند و قطعا با توجه به مشکلات عدم تغذیه صحیح،ضعف بدنی،مشکلات ریوی به دلیل استعمال دخانیات و موادمخدر و مشکلات جسمانی ناشی از اعتیاد، این بیماری برای آنها خطرناک‌تر هم خواهد بود.

باور غلط دیگر در زمینه پیشگیری از کرونا  مصرف الکل جهت ضدعفونی کردن بدن است که متاسفانه ترویج آن در اوایل شروع بیماری کرونا موجب کوری و فوت برخی از هموطنانمان شد که اقدام به مصرف الکل صنعتی کرده بودند.

مردم باید بدانند در کل ایران و حتی شهرستان سقز نیز ما معتادانی داشتیم که به این ویروس مبتلا گشته اند.
کرونا هیچ راه پیشگیری بجز استفاده از ماسک،رعایت نکات بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی ندارد و مابقی مواردی که ذکر می‌شود هیچکدام پایه و اساس علمی ندارد.

متأسفانه همین باور اشتباه و غیرعلمی باعث شد تا در یک بازه زمانی تمایل معتادان برای مراجعه به کمپ‌های ترک اعتیاد کاهش پیدا کند و معتادان مصرف مواد را بر ابتلا به ویروس کرونا ترجیح دهند.

  • نویسنده : بهزاد بایزیدی (درمانگر اعتیاد)
  • منبع خبر : هاولاتی