شهردار صاحب با اعلام پایان ساخت المان مشهور دستبند زيويه، گفت: این اثر در ميدان زيويه، ابتداي بلوار مولوي كُرد اين شهر نصب مي شود. يحيي آذرپور افزود: پايه اين المان سه متر و عرض آن ۶ متر و ارتفاع آن با پايه ۷ و نيم متر تا ۷ متر خواهد بود. وي اضافه كرد: […]

شهردار صاحب با اعلام پایان ساخت المان مشهور دستبند زيويه، گفت: این اثر در ميدان زيويه، ابتداي بلوار مولوي كُرد اين شهر نصب مي شود.

يحيي آذرپور افزود: پايه اين المان سه متر و عرض آن ۶ متر و ارتفاع آن با پايه ۷ و نيم متر تا ۷ متر خواهد بود.

وي اضافه كرد: اين المان توسط محمد ساعدي از هنرمندان کردستان ساخته شده كه جنس پايه المان، بتوني و المان فايبرگلاس است.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان سقز در ارتباط با مشخصات دستبند اظهار داشت:از جمله اشیاي منحصر به فرد کشف شده از زیویه، دستبند زرینی است به شکل حلقه باز طراحی شده و در مقایسه با دستبندهای دیگر کشف شده از زیویه و سایت های هم دوره آن بزرگتر و دارای تزئینات بیشتری است.

صلاح نصراللهي مشخصات اين اثر تاريخي را به شرح زير توصيف كرد: قطر دستبند حدود ۱۰ سانتی متر و وزن آن ۲۸۸ گرم از طلای خالص است.

قسمت اصلی حلقه دستبند از داخل کاملا صاف و از بیرون به وسیله شیار هایی ساده و منظم طراحی شده است. دو راس این دستبند به وسیله کله دو شیر یکی با دهان باز و دیگری با دهان بسته تزیین شده است. کله ای که به شکل شیر با دهان باز است به جهت سهولت در به دست کردن، متحرک بوده و به وسیله سنجاقی در جالی خود ثابت می شود.

میانه و ساق دستبند به شکل لوزی طراحی شده و شکل چهار شیر خفته رودروی هم بر روی آن ایجاد شده است. تکنیک ساخت و تزئینات به کار رفته در این دستبند ترکیبی از هنر مادی، مانایی، اورارتویی است.

  • نویسنده : عادل معروف زاده
  • منبع خبر : هاولاتی