عید سعید فطر، دارای فرصت های زیادی برای بازگشت به خویشتن است.

عیدی که شکوفایی درخت پرثمر ایمان و برآمدن انسانی نو از خاکسترهای خویشتن نام گرفته است.

ما کوردها در این عید، فطریه و زکات پرداخت می کنیم، مهربانی می ورزیم و به دستگیری مستمندان می پردازیم و عموما و بیشتر تا یک سال دیگر، این سنتهای دینی انجام نمی شود به دلیل اینکه فطریه مخصوص این ایام است و زکات نیز در طول سال به دست فراموشی سپرده می شود.

در پرداخت زکات در بین کوردها چند نکته وجود دارد که نیاز دارد اصلاح گردد؛

الف. بیشتر ما، آنرا موکول می کنیم به ایام رمضان و در طول سال به فراموشی سپرده می شود؛

ب- کمتر از آنچه داریم و شامل زکات می شود، زکاتش را پرداخت می کنیم؛ ج- زکات را به بخش های ریز و کوچک تقسیم می کنیم به شیوه ای که برای زندگی گیرنده زیاد تاثیر گذار نیست

د– آنرا از خویشان و نزدیکان دریغ می کنیم. این در حالی است که زکات، به معنای پاکیزگی، تقدس، رشد، تبرئه، صدقه، نیکی، تصدیق و حرمت، روی سفید خیرات است که باعث روسفیدی ما نزد خداوند و خلق می شود.

این واجب دینی به عنوان بزرگترین مالیات اسلامی، نقش مهمی در رونق اقتصادی دارد و در صورت اجرای اکمل آن، فقر، بار سفر می بندد تا جایی که علما بر این عقیده اند؛ هدف از پرداخت زکات، پاك شدن غده سرطاني بخل و پاك شدن اموال از ناپاکی و نجات دادن مردم از پليدي ها و وسيله اي براي انسان و باعث سعادت مي شود زیرا اگر خصیصه بخل در انسان رشد کند باعث عدم تناسب در کالبد و روح مي شود در حالي که زکات، سبب تناسب معنوي جامعه است.

لذا زكات، فرصت مناسبی برای کمک به اقتصاد مردم، پاک شدن اموال از ناپاکی ها ، پاک شدن بخل از قلب ها می شود.

از سوی دیگر، پایین بودن رتبه کسب و کار و اقتصادی در بین کوردها و سنت کمک های عمومی و فراگیر به ویژه در ساخت مسجد، سنتی دیرینه است که در کمک به مستمندان و پرداخت زکات نیز بایستی رونق یابد که این اقدام با توجه به اصل زکات، به ثمر خواهد نشست.

لذا آنچنان که فطريه، باعث پاک کردن خطاهای روزه داران می شود، پرداخت زکات غیر از منافع اقتصادی، به منزله پاک شدن مال و دل است.

  • نویسنده : ابراهیم محمد حسینی
  • منبع خبر : هاولاتی