خلأ های روحی و روابط اجتماعی موجب شده تا برخی افراد به تقلید از کشورهای دیگر به سگ گردانی روی آورند که این امر به عنوان یکی از معضلات اجتماعی شهر سقز محسوب می شود.

  • به گزارش هاولاتی سگ گردانی یکی از معضلات اجتماعی است که متاسفانه برخی از جوانان آن را نوعی پرستیژ و مُد می دانند و پا به پا قدم زدن در خیابان با سگ های پا کوتاه و پشمالو را تفریح تصور می کنند.

این معضل در برخی از شهرها بیشتر و در برخی از شهرها کمتر است اما در شهر سقز نیز این پدیده دیده می شود و کافی است سری به پارکهای شهر سقز بزنید تا شاهد جوانانی از جمله دختران و پسران باشید که دارای سگ هستند.

همه به خوبی می دانیم که سگ یکی از حیوانات نجس است اما متاسفانه برخی از خانواده ها اقدام به نگهداری این سگ های پشمالو و با انتخاب نامی برای آنها و صرف هزینه های میلیونی در واقع تقلیدی از فرهنگ کشورهای غیر اسلامی می کنند.

این در حالی است که سگ ها برای محافظت از گله ها و خانه ها بیشتر به کار می روند اما واضح است افرادی که این حیوانات نجس را در کنار خود نگهداری می کنند در واقع می خواهند خودنمایی کنند و به نوعی نشان دهند که با بقیه فرق دارند.

البته گاهی هم در هنگام تردد از خیابان شاهد خودروهایی هستیم که این سگ ها، سرهای خود را از شیشه ماشین بیرون آورده و این سو و آن سو را تماشا می کنند و همه این موارد ترویج فرهنگ کشورهای غیر اسلامی است که برخی تمایل دارند به عنوان نوعی از تجمل گرایی به آن نگاه کنند و دیده شده گاهی سلامتی این افراد به خطر می افتد.

کمرنگ شدن روابط اجتماعی و عاطفی گاهی سبب می شود تا برخی از افراد نگهداری از سگ ها و زیستن در کنار آنها را در زندگی خود قرار دهند.

در واقع به نظر می رسد یکی از عواملی که سبب می شده تا برخی از افراد به سمت نگه داری از حیوانات در منزل بروند، الگوبرداری سطحی از زندگی غربی است.

در کشورهای دیگر به دلیل خلاء های روحی و روابط اجتماعی بسیار کمرنگ، نگهداری حیوانات در منزل امری عادی است که سعی می کنند با نگهداری حیوانات در منزل به آنها محبت کنند اما در کشور ما و علی الخصوص استان کردستان و شهر سقز با توجه به فرهنگ و دینی که دارند ، نگهداری از حیواناتی مانند سگ امری غیر طبیعی است چرا که سگ حیوانی نجس است.

این افراد با سگ گردانی در خیابان ها تمایل دارند تا نشان دهند که نسبت به بقیه متفاوت تر بوده و با کلاس تر هستند و دوست دارند با رفتارشان این تفاوت را نشان دهند.

 

متاسفانه افرادی که این حیوانات را در منزل نگهداری می کنند ممکن است برخی از فامیل و آشنایان با آنها قطع ارتباط کنند و همین امر سبب کمرنگ شدن روابط می شود.

هیوا نوروزی فعال اجتماعی در گفتگو با خبرنگار هاولاتی در رابطه با پدیده سگ گردانی اظهار داشت : این هم مانند بسیاری دیگر از پدیده های اجتماعی است به نظر می رسد شهر سقز در مقابل تغییرات و پدیده های زیبا مقاومت میکند و پذیرای آن نیست

ملاحظه کنید ما روزانه به طور عادی حیوان آزاری می بینیم واکنشی هم نداریم اما به محض فراگیری آنچه عرفا به آن سگ بازی اطلاق می شد و اکنون سگ گردانی می گویند

فضای تفریحی را به قدومشان آراسته ایم بدون آنکه مقدمات آن فراهم و آموزشی دیده باشیم با توجه به بافت سنتی و دینی سقز حتی پذیرش آن توسط شهروندان نیز نیاز به فرهنگ سازی دارد

زیبا نیست صدای پارس سگی آزار دیده اما بزک شده را در کنار سفره دورهمی خانوادەای سنتی گوش دهیم

بنا به گفته شهروندان سقزی ، حفاظت از جانوران در زیستگاه خود امری ارزشمند است و نگهداری سگ جز در موارد نگهبانی گله یا مکان هایی که نیاز به وجود سگ دارد در سایر مکان ها مانند داخل منزل  و مکان های عمومی خلاف بهداشتی است .

شهروندان سقزی در این باره می گویند: آوردن سگ ها به مکان های عمومی تعرض به حقوق دیگر شهروندان بوده و از نظر بهداشتی مشکل ساز است.

محمد رسولی از جمله شهروندانی است که به پدیده سگ گردانی در مکان های عمومی سقز انتقاد شدید دارد و می گوید: این حرکت برخی افراد که تعدادشون روز به روز در سقز بیشتر نمایان می شوند تعدی به حقوق دیگر شهروندان بوده به ویژه آنکه در این شرایط کرونایی بر گسترش انتشار ویروس می افزاید.

وی بیان داشت: این روزها برخی افراد سگ ها را داخل خیابانها و پارک ها به نمایش می گذارند که حرکتی مغایر با فرهنگ کوردیمان است.

اظهارات این شهروند و دیگر شهروندان سقزی این امر است که عموم مردم با پدیده های که با فرهنگ بیگانگان در مواردی که با فرهنگ کورد مغایرت دارد، مخالف هستند

  • نویسنده : عادل معروف زاده
  • منبع خبر : هاولاتی