یکی از وظایف شوراهای اسلامی شهر، انتخاب شهردار برای مدت چهار سال است، تا جایی که بر اساس این ماده، شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن، نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام کند.

نشست ۴ عضو شورای شهر سقز با گزینه های مطرح برای شهرداری این شهر با حاشیه‌های فراوان همراه بوده که همین حاشیه‌ها باعث ایجاد نگرانی در بین مردم شده است.

شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان نهادی مردمی و عنصری مهم محسوب می شود ، دارای آسیب‌ها، مشکلات و موانعی در راه رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده خود است که باید با تدیبر و تدبر به رفع آن‌ها پرداخت و ، به تدریج جا بیافتد و نهادینه شود تا مردم نیز از نتایج آن بهره‌مند شوند.

طی سال‌های اخیر، شوراهای شهر به‌ویژه سقز فراز و فرودهای فراوانی به خود دیده است، تا جایی که شاهد حواشی چون دستگیری اعضای شورا دور پنجم به علت فساد مالی و گاهی اختلاف‌نظرهایی عمیق و موضوعاتی از این قبیل بودیم که همین‌ حواشی سبب می‌شود شوراها به اهداف تعیین شده در قانون نرسند.

یکی از وظایف شوراهای اسلامی شهر، انتخاب شهردار برای مدت چهار سال است، تا جایی که بر اساس این ماده، شورای اسلامی شهر موظف است بلافاصله پس از رسمیت یافتن، نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام کند.

اما انتخاب شهردار در سقز، درست پس از یک هفته از تکیه ایرج گیلاسی به سمت سرپرستی شهرداری این شهر، و اما دومین جلسه اعضای شورای شهر سقز با حضور ۲ گزینه منتخب( فواد کریمی و ارسطو گویلی ) با حضور ۴ عضو شورای شهر سقز خالی از حاشیه نبوده تا جایی که شب گذشته فضای مجازی این شهرستان شب پرتلاطمی را پشت سر گذاشت و شهروندان مطالبه‌گر و دغدغه‌مند سقز شب را به بحث انتخاب شهردار و اختلافات زود هنگام اعضای شورا اختصاص داده بودند.

در انتخاب شهردار سقز حکایت‌ها و نقل‌قول‌های فراوانی وجود دارد اما آنچه که قطع به یقین از این نقل قول‌ها می‌توان نتیجه گرفت، اختلاف عمیق زودهنگام در بین اعضای شورا داشت که عدم حضور ۳ عضو دیگر شورای سقز در نشست با گزینه های مطرح برای شهرداری مهر تاییدی بر این‌ موضوع است.

اما رئیس شورای شهر سقز در نشست دیروز گفتە بود : اولویت ما باید جلسات شورا و انتخاب شهردار مطابق برنامه و حضور فعال در جلسات باشد، لذا این عدم شرکت برای ما، به هر دلیلی که باشد، قابل قبول نیست.

لذا همین اختلاف‌نظرها در اولین تصمیم مهم و رسمی باعث ایجاد نگرانی‌های فراوانی شده است؛ چرا که شورایی که در اولین روزها طاقت نقدهای مخالف و موافق را نداشته باشد، چطور می‌تواند در ادامه مسیر موفق بوده و دور هم بودن را تحمل کنند.

در سقز نیز مانند همه نقاط کشور، گذشته از اختلاف سلیقه و تفاوت دیدگاه وجود داشته بر همین اساس منتخبان ششمین دوره  شورای اسلامی این شهر که با توجه به اختلاف دیدگاه، تفاوت نگرش و تنوع اندیشه می‌توانند در سایه همدلی، هم‌فکری و هم‌افزایی عمومی و با توسل به خرد جمعی و مشورت‌پذیری عمومی، بر همه مشکلات برتری داشته و روند رشد و توسعه منطقه را سرعتی مضاعف ببخشند.

متاسفانه در برهه فعلی جدال بر سر ، انتخاب شهردار، موافقت‌ها و مخالفت‌های احتمالی با شهردار منتخب در مورد مسایل مختلف و … فرصت رسیدگی و آسیب‌شناسی مشکلات سقز را از شورای اسلامی شهر سقز خواهد گرفت تا جایی که اعضای شورای شهر از برگزاری یک جلسه در هفته نیز عاجز و ناتوان خواهند شد.

به همین خاطر برای پرهیز از اختلاف‌افکنی بین اعضای شورا و نیز جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی آتی برای شهرداری باید تصمیمی اتخاذ شود که همدلی، اتحاد و هم‌افزایی عمومی در سقز آسیب ندیده و حواشی عدیده‌ای نیز برای شهردار منتخب پیش نیاید

زیرا بی‌تردید مدیریتی که انبوهی از مخالفت عمومی را در پشت سر داشته باشد، همچون تیری خواهد بود که بدون نشانه‌روی از کمان رها شده و به طور قطع و یقین، به مقصد نرسیده و کمانگیر و کمان‌کشش را نیز متضرر خواهد کرد و اختلافات اعضا شورا در همین ابتدای راه شورای سقز را با بن‌بستی عمیق مواجه می کند.

  • نویسنده : عادل معروف زاده
  • منبع خبر : هاولاتی