بحران‌های ناشی از کمبود آب تاثیر منفی بر رشد و توسعه صنعت گردشگری روستایی دارد. یک نمونه از بحران‌های کمبود آب، مهاجرت یا رشد منفی روستاها به مناطق شهری است که تداوم آن سبب سالخوردگی، نابودی پتانسیل‌های تولیدی و اقتصادی در مناطق روستایی است. نظر به جایگاه محوری آب در توسعه کشور، منابع آب کشور […]

بحران‌های ناشی از کمبود آب تاثیر منفی بر رشد و توسعه صنعت گردشگری روستایی دارد. یک نمونه از بحران‌های کمبود آب، مهاجرت یا رشد منفی روستاها به مناطق شهری است که تداوم آن سبب سالخوردگی، نابودی پتانسیل‌های تولیدی و اقتصادی در مناطق روستایی است.

نظر به جایگاه محوری آب در توسعه کشور، منابع آب کشور با نگرش مدیریت جامع و توام با عرضه و تقاضا در کل چرخه آب با رویکرد توسعه پایدار در واحدهای طبیعی حوضه‌های آبریز با آگاه‌سازی عمومی و مشارکت مردم باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و مدیریت شود که اهداف قانون در زمینه‌ مدیریت منابع آب تحقق یابد. توسعه مولفه‌های زیربنایی روستایی افزون بر سرمایه‌گذاری، نیازمند توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است که شاید در چند دهه گذشته کمتر به آن توجه شده است.

برای تحقق برنامه‌های توسعه روستایی ضروری است که برنامه‌ریزی توسعه‌ مبتنی بر درک متقابل نیازهای جمعیتی و منابع محلی باشد و توسعه مبتنی بر مشارکت تمام آحاد جامعه باشد. در این زمینه ایجاد انگیزه‌های مشارکت آحاد جامعه از سوی مجریان توسعه روستایی و برگزاری دوره‌های آموزشی در استفاده بهینه از منابع آبی ضرورتی حیاتی است.

خوشبختانه اکثر روستاهای کردستان و علل الخصوص شهرستان سقز از چشمه طبیعی آب آشامیدنی که آبی گوارا و سالم است بهرمند هستند

لکن چندین سال است که این چشمه ها به باد فراموشی سپرده شده و متولیان امر و حتی ساکنین روستا ها توجهی به این مسله نداشته و رغبتی برای بازسازی و تمیز کردن ورودی و خروجی آن ندارند و همین امر سبب هدر رفت آب و گاها سبب خشک شدن و نابودی چشمه ها شده است .

لازم است مسولان محترم منابع آب با انجام کارشناسی های دقیق و مطالعه میدانی بر روی این چشمه ها با احداث استخر و منبع آب و محافظت از حریم چشمه ها از هدر رفتن منابع آبی جلوگیری کرده و حتی الامکان از خشک شدن این چشمه ها (از طریق نگهداری و بازسازی مداوم این چشمه ها و جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز )جلوگیری کنند تا ان شالله با یاری خدای متعال بتوانیم در این برهه زمانی از نعمت آب بی بهره نباشیم

 

  • نویسنده : حسین معروفی رییس شورای اسلامی بخش زیویه
  • منبع خبر : هاولاتی