ماجرای کمبود روغن که اتفاقا در سال ۱۴۰۰  نیز وجود داشت به تازگی بار دیگر تکرار شده است؛ در هفته های اخیر بسیاری از مردم سقز از کمبود روغن در فروشگاه ها گلایه کرده و می گویند: نمی توانند براحتی در محل زندگی خود روغن پیدا کنند. به گزارش هاولاتی کمبود روغن خوراکی در شهرستان سقز برای شهروندان به دغده ای تبدیل […]

ماجرای کمبود روغن که اتفاقا در سال ۱۴۰۰  نیز وجود داشت به تازگی بار دیگر تکرار شده است؛ در هفته های اخیر بسیاری از مردم سقز از کمبود روغن در فروشگاه ها گلایه کرده و می گویند: نمی توانند براحتی در محل زندگی خود روغن پیدا کنند.

به گزارش هاولاتی کمبود روغن خوراکی در شهرستان سقز برای شهروندان به دغده ای تبدیل شده است ‌و برای دریافت این کالای اساسی باید فروشگاه ها و مغازه های مختلفی را جستجو کرد و این موضوع باعث گلایه شهروندان شده است.

یکی از شهروندان سقز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه برای خرید ۵ کیلویی روغن به یکی از مراکز عرضه خرید سطح شهر مراجعه کرده گفت: در همان ابتدای صبح پاسخ صاحب مغازه ، نبود روغن بود و توصیه خرید روغن کنجد و ذرت را داد که قیمت بالایی دارند.

شهروند دیگری به هاولاتی گفت: در این چند روز به شدت نبود روغن در بازار احساس می‌شود و برخی مغازه‌ها هم روغنی که تا چندی قبل به ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسید به یکباره به نزدیک به دو برابر افزایش قیمت دادند و نظارتی هم در بازار دیده نمی شود.

یکی دیگر از شهروندان با اشاره اینکه روزانه شاهد نایاب شدن یک کالا در جامعه هستیم گفت: چرا نظارت‌ های دقیق و کارشناسی در این باره صورت نمیگیرد که شاهد اینچنین کمبودها نباشیم

یکی دیگر از شهروندان که ساکن شهرک دانشگاه است، گفت: برای خرید روغن نباتی به تک تک فروشگاههای شهرک سر زدم اما در تهیه این کالای اساسی موفق نشدم.

وی خواستار نظارت مسئولان شد و افزود: اگر عده‌ای از مغازه داران احتکار نکنند، بازار دچار کمبود هیچ نوع کالایی نمی‌شود.

یکی از دلایل گرانی روغن در چند روز اخیر حذف ارز ترجیحی روغن است

ابراهیم یوسفی کارشناس مالی در گفتگو با خبرنگار هاولاتی اظهار داشت : گرانی قیمت روغن معلول چندین علت بوده از جمله عوامل و دلایل گرانی روغن در چند روز اخیر حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی از جمله روغن ، جنگ اوکراین و به تبع آن کاهش تولید ، ممانعت و ممنوعیت صادرات ، احتکار و دپوی آن در انبارها، قاچاق به کشورهای همسایه ، رانت ، جو روانی کمبود و گرانی و هجوم مصرف کنندگان جهت خرید مازاد بر نیاز یومیه ، عدم عرضه روغن تولیدی توسط کارخانجات تولیدی و… را می توان برشمرد که هر یک از عوامل فوق نقش و وزنی خاص در کمبود و گرانی اخیر قیمت روغن دارند.

یوسفی کارشناس مالی همچنین گفت : شرایط فوق برای ماکارونی نیز صدق کرده از یک سو ؛ اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی در اکثر موارد باعث توزیع رانت ، سلطان پروری و قاچاق کالای حمایتی به کشورهای همسایه شده و از دیگر سو ؛ حذف یکباره ی آن نیز باعث فشار بر عامه ی مردم و شوک قیمتی شده و می شود.

وی در مورد راهکارهای موجود در بحث کمیاب شدن روغن و گران شدن ماکارونی بیان داشت: هر امری که باعث کسری بودجه و چاپ پول بدون پشتوانه می شود را دولت کنترل و کنار بگذارد شاید حذف دلار ۴۲۰۰ باعث کاهش کسری بودجه دولت شود اما کافی نیست و چاپ بدون پشتوانه ی پول از طرق دیگر ادامه دارد و این سیکل معیوب همچنان پابرجاست به نظر می رسد تنها راهکار عملیاتی فایق آمدن بر وضع موجود در کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت افزایش (تقویت)ارزش پول ملی از طرق کنترل نقدینگی ، نطارت کارا و موثر تر مالی واموالی بر دخل و خرج های دولت ، پیوستن به بازارهای جهانی ، جذب سرمایه گذاری خارجی و به تبع آن افزایش تولید ، حمایت از کشاورزی مدرن با حداقل آب ، ایجاد اشتغال ، کاهش بیکاری ، رشد اقتصادی ، آزاد سازی قیمت ها ، خصوص سازی واقعی و در نهایت افزایش رفاه و معیشت مردم باشد.

اگر موردی در بحث احتکار روغن شناسایی گردد، پس از تشکیل پرونده با آن برخورد قانونی خواهد شد

منصور تیموری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سقز در این خصوص به خبرنگار هاولاتی گفت : در چند روز گذشته شهرستان سقز همچون دیگر شهرهای کشور با کمبود روغن خوراکی مواجه بوده است. اماخوشبختانه چند نفر از عاملین توزیع روغن آمادگی خود را مبنی بر توزیع روغن جامد و مایع به نرخ مصوب دولتی در فروشگاه های سطح شهر را اعلام کردند و روغن جامد و مایع در تعداد زیادی از فروشگاه ها عرضه گردید که در این رابطه از آقایان زارعیانی و حامدی( عاملین توزیع روغن) کمال تشکر را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سقز اضافه کرد: در پیگیری‌هایی که انجام شد، قرار است که شبکه‌های پخش، توزیع روغن خود را از هفته آینده از سر گیرند تا انشالله روغن مایع و جامد مورد نیاز در قفسه‌ فروشگاه‌ها موجود و کمبود روغن در سقز را جبران نماید.

تیموری با بیان اینکه تاکنون موردی از احتکار روغن گزارش نشده است، گفت: در بحث احتکار اگر موردی شناسایی گردد، پس از تشکیل پرونده با آن برخورد قانونی خواهد شد.

وی در رابطه با عملکرد برخی فروشندگان در انبار کردن‌ آن‌ها و ایجاد التهاب در بازار، بیان کرد: معمولاً هر گاه عرضه کالایی در بازار کم شود ممکن است افرادی از این موقعیت سوءاستفاده‌هایی بکنند. اما این مردم عزیز هستند که با خویشتنداری می توانند در پیشگیری از کم شدن یا نایاب شدن اقلام ضروری کمک نمایند.

  • نویسنده : عادل معروف زاده
  • منبع خبر : هاولاتی