مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره تئاتر کوردی سقز با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و مردم برگزار شد. دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز در این مراسم گفت: طی فراخوانی که برای هنرمندان کُردزبان اعلام کردیم ۴۰ اثر شامل ۲۱ اثر خارجی و ۱۹ اثر داخلی به دبیرخانه جشنواره هیفدهم ارسال شده بود که در نهایت […]

مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره تئاتر کوردی سقز با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و مردم برگزار شد.

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز در این مراسم گفت: طی فراخوانی که برای هنرمندان کُردزبان اعلام کردیم ۴۰ اثر شامل ۲۱ اثر خارجی و ۱۹ اثر داخلی به دبیرخانه جشنواره هیفدهم ارسال شده بود که در نهایت توسط هیات داوران ۱۰ نمایش برای این جشنواره انتخاب شد.

وی گفت : بطور روزانه بیش از ۱۰۰ نفر از هنرمندان شهرهای همجوار از نمایش های این دوره بازدید کنند.

وی اظهار داشت : پس از برگزاری  ۱۷ دو ه زیبنده این جشنواره نیست که در تقویم هن های نمایشی و دا ای ردیف و اعتبار مشخصی نباشد، هنرمندان سقز و مسئولین و دلسوزان این شهر و متولیان استان همیشه فرهنگی می توانند جشنواره های باشکوه را برگزار کنند.

زارعی کوشا استاندار کردستان در آئین اختتامیه هفدهمین جشنواره تئاتر کرُدی: دغدغه درج تئاتر کردی در تقویم کشوری، دغدغه ای جدی است و آنرا از طریق وزارتخانه پیگیری می کنیم

تامین کننده تمام هزینه های برگزاری جشنواره تئاتر کُردی سقز در سالهای آینده خواهیم بود

استان کردستان، مهد فرهنگ و خاستگاه فرهنگ و مردانگی، پایگاه هنرمندان و اساتید و مردان بزرگ است.

معاونت استاندار و فرماندار ویژه سقز خواستار شد: تئاتر کُردی در تقویم برنامه های مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درج گردد

جعفر توان اظهار داشت: شهری که باستانی ترین و کهن ترین آثار تمدن و فرهنگ را در بین شهرهای استان کردستان به خود اختصاص داده و از این رهگذر همواره دور نمایی از حوادث بزرگ و کوچک را با خود دارد، در اردیبهشت ۱۳۸۸ حادثه ای عظیم و اتفاقی شیرین بر این شهر و دیار واقع شد و تمام تلخی ها و مرارت های گذشته رابه فراموشی سپرد و حلاوت و لذت کامیابی ها را مضاعف نمود.

توان یاد آور شد: در ۲۹ اردیبهشت ۸۸، شهر سقز شاهد طلوع خورشیدی از تبار همه باورهای دینی و ارزشهای الهی بود؛ سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری، نقشه راه و چراغ روشنی برای اعتبارات توسعه و برگزاری جشنواره و فعالیت فرهنگی در همه عرصه ها بود و جشنواره تئاتر کُردی بعد از ۱۳ سال، محصول برکات مادی و معنوی آن سفر پرخیر و برکت بود که همچنان تداوم دارد.

🔸جشنواره تئاتر کُردی یکی از افتخارات ماندگار شهر فرهنگی و باستانی سقز و عشق به تئاتر از علاقه مندی های مردم سقز است.

افراد برگزیده بخش ویژه هفدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز

در بخش کارگردانی

در بخش تقدیر  جایزه نقدی و لوح زرین به پرویز احمدی» کارگردان نمایش «سیاساڵ».

در بخش برگزیده تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی «فرزاد حسن‌میرازیی» کارگردان نمایش «ئاژەڵ» رسید

در بخش طراحی بروشور کسی شایسته قرار نگرفت

در بخش موسیقی دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به «میرزا متین» آهنگساز نمایش «مه‌م و زین» تعلق گرفت

در بخش موسیقی لوح تقدیر و جایزه نقدی به کوشا نجارزاده» برای آهنگساز نمایش سیاسال
.

برگزیدگان بخش اصلی جشنواره هفدهمین

میرزا متین برای نمایش مه‌م و زین از باتمان ترکیه عنوان اول را کسب کرد و توسط هیات داوران از عماد صفدری برای نمایش ئاژه‌ل از بانه تقدیر شد.

طراحی صحنه

در بخش طراحی صحنه لوح تقدیر و جایزه نقدی به افشین خدری برای نمایش هاری از سقز تعلق گرفت.

در بخش طراحی صحنه، دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به عماد صفدری و فواد فرجیان اهدا شد

بازیگر برگزیده زن جشنواره
در بخش بهترین بازیگر زن، دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به  «سمانه میرزایی» در نمایش «دورترین شاری جیهان»تعلق گرفت.

دوم مشترک “نرمین صلاحی” بازیگر نمایش‌های جرأت و حقیقت و «آذین حاجی‌میرزایی» در نمایش «هاری»اهدا شد.

بازیگر برگزیده مرد جشنواره
در بخش بهترین بازیگر مرد جشنواره، دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به «عزیز سعیدنژاد» در نمایش برای نمایش «ئاژەڵ»از بانه رسید.
در بخش دوم بازیگری، جایزه نقدی و لوح جشنواره به صورت مشترک به بازیگر «داریوش رفعتی» در نمایش «سیاساڵ» و «فرمان محمود» در نمایش «گێژەن»تعلق گرفت
برگزیده نمایش نامه‌نویسی جشنواره

در بخش بهترین نمایش نامه نویس جشنواره، دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به «پرویز احمدی» نویسنده نمایش «سیاساڵ» رسید.

در بخش تقدیر جایزه نقدی و لوح جشنواره به هادی بهرامی» نویسنده نمایش «جرأت و حقیقت»
اهدا شد.

برگزیده کارگردانی جشنواره

در بخش بهترین بازیگر مرد، دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به  «فرزاد حسن‌میرازیی» کارگردان نمایش «ئاژەڵ» از بانه تعلق گرفت.

کارگردانی دوم به  «پرویز احمدی» کارگردان نمایش «سیاساڵ»ا از سقز اهدا شد.

از میان ۱۱ عکاس، هیات داوران تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مهرداد الماسی برای عکس از نمایش هاری اهدا شد و علیرضا نوری از بیجار شایسته تقدیر شد.

در بخش نمایش های برگزیده ۲ نمایش “سیاسال” از سقز و ئاژه‌ل از بانه به جشنواره های ملی و بین المللی ارسال خواهند شد.

در هفدهمین جشنواره تئاتر کوردی سقز، ۱۰ گروه شامل نمایش های سیاساڵ از سقز، ئاژەڵ از بانه و هێشتا قسەکانمان تەواو نەکردوە از سنندج، دیوار از سقز ، دوورترین شاری جیهان از ارومیه، هاری کار مشترک از سقز و سنندج ، جرات و حقیقت از بانه، و چند اثر خارجی شەوێک لە دوزەخدا از اربیل “هەولێر ” ، گێژەن از کوێە اقلیم کوردستان و مەم و زین از باتمان ترکیه حضور داشتند.

اجرای موسیقی توسط هنرمند سقزی علا نباتی ، ازدیگر برنامه های مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر کوردی سقز بود

 

 

 

 

  • منبع خبر : هاولاتی