قطعه ماهی ها در اطراف سد چراغ نزدیک روستای های” میتو، بله جر، مازوجدار، تموته” سقز به دلایل نامعلومی تلف شدند، این مرگ دسته‌جمعی ماهی‌ها و نگرانی از آن، داد دوستداران محیط زیست را بلند کرد. به گزارش هاولاتی ، هفته جاری برای اهالی روستاها و دوستداران محیط زیست، شروع خوبی نداشت و خبری در […]

قطعه ماهی ها در اطراف سد چراغ نزدیک روستای های” میتو، بله جر، مازوجدار، تموته” سقز به دلایل نامعلومی تلف شدند، این مرگ دسته‌جمعی ماهی‌ها و نگرانی از آن، داد دوستداران محیط زیست را بلند کرد.

به گزارش هاولاتی ، هفته جاری برای اهالی روستاها و دوستداران محیط زیست، شروع خوبی نداشت و خبری در فضای مجازی سرو صدای زیادی داشت و آن هم تلف شدن تعداد زیادی قطعه ماهی در اطراف سد “چراغ ویس” سقز بود

این فاجعه تلخ، این روزها به عنوان یک فاجعه زیست محیطی برای آبزیان شهرستان، علاوه بر تجمع ماهی‌های تلف شده، بوی نامطبوع و غیرقابل تحملی را برای اهالی روستاهای اطراف سد رقم زده که با ورود حشرات موذی، تغییر رنگ آب رودخانه، نارضایتی اهالی اطراف این رودخانه‌ها را به‌دنبال داشته است.

سد چراغ ویس در فاصله ۱۷ کیلومتری جنوب غربی سقز واقع شده است این سد در دهستان میرده قرار داشته و منبع آب آن از رود زرینه‌رود و شاخه اصلی آن رودخانه سقز تامین می شود. این رودخانه ها از کوهستان‌های مابین منطقه سقز و بانه سرچشمه می گیرد.

ظرفیت سد چراغ ویس سقز در حدود ۸۵ میلیون متر مکعب است و بیش از ۶۰ روستا می‌توانند از آب آن برای مصارف کشاورزی و شرب بهره‌مند شوند.

علت مرگ ماهیان، کمبود اکسیژن بوده است

به دنبال انتشار فیلمی در فضای مجازی از تلف شدن ماهی در اطراف سد چراغ ویس رئیس اداره شبکه دامپزشکی شهرستان سقز توضیحاتی داد.

رئیس شبکه دامپزشکی سقز، در مورد تلفات اخیر ماهی‌ها در سد چراغ‌ویس گفت: علت مرگ این ماهی‌ها مسمومیت و علایم بیماری نبوده بلکه نتایج اولیه نشان می‌دهد که کمبود اکسیژن دلیل اصلی بوده است.

دکتر علی بابائیان با اشاره به پایش‌های انجام شده در محدوده سد و روستاهای میرده، میتو و تموغه توسط کارشناسان این اداره، معاونان اداره کل دامپزشکی و محیط زیست استان کردستان افزود: نوعی ماهی به نام کپور ماهی آرکاس یا کپور سیمی به دلیل کمبود اکسیژن ناشی از شرایط جوی و آب و هوایی، تلف شده اند.

وی با بیان اینکه، این ماهی ها در عمق آب زندگی می‌کنند ولجن خوار هستند افزود: در صورتی که مسمومیت یا موارد دیگری بود، سایر جانداران هم تلف می‌شدند.

این مقام مسئول خاطر نشان ساخت؛ تاکنون دو بار از ماهی های تلف شده نمونه برداری شده و نمونه آن به دامپزشکی کشور و استان ارسال شده است.

وی یادآور شد با همکاری دستگاه‌های ذیربط ماهی‌های تلف شده، جمع‌آوری و به شیوه بهداشتی دفن می‌شود.

  • نویسنده : عادل معروف زاده