هاولاتی // یک مورد هاری مثبت حیوانی در روستای کسنزان منطقه سرشیو شهرستان سقز شناسایی شده که با اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته، مورد ابتلای هاری انسانی گزارش نشده است. به گزارش هاولاتی محمد احمدی ضمن اعلام این خبر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴۶ مورد که ۵۰ مورد در مناطق روستایی و ۹۶ مورد […]

هاولاتی // یک مورد هاری مثبت حیوانی در روستای کسنزان منطقه سرشیو شهرستان سقز شناسایی شده که با اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته، مورد ابتلای هاری انسانی گزارش نشده است.

به گزارش هاولاتی محمد احمدی ضمن اعلام این خبر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴۶ مورد که ۵۰ مورد در مناطق روستایی و ۹۶ مورد در مناطق شهری اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه، با اقدامات پیشگیرانه بهداشتی صورت گرفته، مدت هاست که مورد مثبت هاری انسانی در شهرستان گزارش نشده است، افزود: اخیرا یک مورد مثبت هاری حیوانی(سگ) در روستای کسنزان منطقه سرشیو سقز شناسایی شده است.

کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مراقبت از بیماری های مرکز بهداشت سقز با اشاره به اینکه از همشهریان عزیز تقاضا دارم تا هر مورد حیوان گزیدگی را سریعا گزارش و بلافاصله به مرکز پیشگیری و درمان هاری واقع در بیمارستان امام خمینی(ره) مراجعه کنند، افزود: در این مرکز به صورت ۲۴ ساعته واکسیناسیون و سرم تراپی بیماری هاری انجام می گیرد.

احمدی ادامه داد: اصلی‌ترین و رایج‌ترین روش انتقال و مواجهه با ویروس مولد بیماری هاری گزیده شدن توسط حیوان هار می‌باشد و هرگونه گزش توسط حیوانات مخزن بیماری، مشکوک به هاری تلقی شده و نیازمند انجام اقدامات درمانی و پیشگیرانه فوری می‌باشد.

وی با اشاره به روش درمان این بیماری افزود: شستشوی فوری و کامل زخم با آب و صابون پس از تماس با یک حیوان مظنون به هاری به مدت ۲۰ دقیقه،. تجویز ایمونوگلبولین و واکسن هاری از  جمله راههای مقابله ای و درمانی بیماری هاری است.

  • منبع خبر : هاولاتی