هاولاتی //از اول آذر 1400 تاکنون، 1603 نوزاد با تلاش های کادر درمانی و بهداشتی بیمارستان شفا متولد شده اند

هاولاتی //از اول آذر ۱۴۰۰ تاکنون، ۱۶۰۳ نوزاد با تلاش های کادر درمانی و بهداشتی بیمارستان شفا متولد شده اند.

به گزارش هاولاتی، دکتر پروین خسروپور ضمن قدردانی از تمامی پرسنل و کارکنان زحمتگش حوزه سلامت و نیز تبریک به پدر و مادران و مردم عزیز شهرستان به جهت تولد نوزادانی امیدآفرین، گفت: از آذر ماه سال قبل، بیمارستان شفا با فعال نمودن بخش های زایشگاه، پست پارتوم، مراقبت های ویژه نوزادان(NICU)، نوزادان و پایگاه بهداشتی به عنوان سانتر زنان تعیین و به نوعی به بیمارستان تخصصی و پیشرفته مادر و کودک مبدل شده است.

وی با بیان اینکه، از زمان راه اندازی بخش های مذکور، ۱۶۰۳ نوزاد در این بیمارستان متولد شده اند، ادامه داد: بیشتر زایمان های انجام گرفته در بیمارستان شفا به صورت طبیعی در ۱۰ تخت فعال انجام شده است که با تلاش های صورت گرفته کادر زحمتکش بخش ها، فقط ۱۶۳ نوزاد نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه(NICU) داشته اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سقز ضمن تشریح خدمات قابل ارائه و نیز نحوه پذیرش مادران باردار در بیمارستان شفا، گفت: با مراجعه مادر باردار به بیمارستان، در ابتدا و در قسمت ورودی، میز خدمتی آماده شده که آنان را کاملا راهنمایی و به صورت راحت و ایمن با آسانسورهای طبقاتی به واحد تریاژ بلوک زایمان منتقل و در آنجا توسط ماماهای تریاژ، علایم، صدای قلب جنین و معاینات مادران انجام و ثبت می گردد.

دکتر خسروپور با توضیح اینکه، مادران باردار مذکور در ادامه توسط متخصصان زنان و زایمان ویزیت و تعیین تکلیف می گردند، اظهار نمود: با توجه به تشخیص متخصصان زنان و زایمان، در صورت نیاز به ختم حاملگی به زایشگاه منتقل و در صورت نیاز به مراقبت  به بخش پست پارتوم منتقل و در  نهایت با تشخیص تیم درمان در صورتی که مشکل نداشته باشند، ترخیص می گردند.

وی با تاکید بر اینکه، با تمهیدات اندیشیده شده در طول بستری مادران در زایشگاه امکان حضور همراه آنان(مخصوصان شوهرانشان) فراهم است، گفت: این وضع منجر به کاهش استرس ها و بار ذهنی منفی مادران می گردد.

دکتر پروین خسروپور ضمن بیان این مطلب که، اتاق های زایشگاه مجهز به تخت ژنیکولوژی، اکسیژن و مانیتور سانترال و سیار، پمپ سرم و کلیه تهیزات لازم است، اظهار کرد: در بخش زایشگاه ۲۸ نفر ماما با مدارک کارشناس و ارشد مامایی و پنج نفر متخصص زنان با همکاری دیگر پرسنل در بخش مشغول ارائه خدمات به مادران باردار هستند.

وی با بیان اینکه، ارائه خدمات در بخش زایشگاه بر اساس دستورالعمل LDR است به این معنی که به هر بیمار در یک اتاق جداگانه و با یک مامای مشخص خدمات ارائه می گردد، تصریح نمود: در اتاق های LDR در همان اتاقی که نوزاد متولد می گردد خدمات لازم ارائه و در آنجا همکارانی با عنوان ماما نوزاد حضور دارند که مراقبت از نوزادان را بر عهده دارند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سقز با توضیح اینکه، در اتاق های LDR به ازای هر تخت دو ماما(یک نفر نوزاد و یک نفر مادر) به ارائه خدمات می پردازند، اظهار داشت: زمانی که نوزادی به دنیا می آید ماما نوزاد، نوزاد متولد شده را به قسمت تخت مخصوص وی  منتقل و سپس خدماتی از قبیل خشک کردن، لباس پوشاندن، تماس پوست با پوست با مادر و شیردهی شروع می گردد.

دکتر خسروپور یکی از شاخص های بسیار مهم بخش زایمانی را تماس پوست با پوست مادر و نوزاد دانست و گفت: مدت این تماس حدود یک ساعت است که بعد از آن، ماماها شروع به پوشیدن لباس به نوزاد نموده و آموزش های لازم در خصوص شیردهی و مراقبت های بعد از زایمان را شروع و در ادامه بعد از دو ساعت مادر پس از پایدار شدن وضعیت و نداشتن مشکل، از زایشگاه به بخش پست پارتوم منتقل می گردد.

وی با بیان اینکه، در بخش پست پارتوم طرح ROOMINING(حضور نوزاد در کنار مادر) به جهت بهبود ارتباط بین مادران و نوزادان فراهم شده است، ابراز نمود: در این بخش که ۲۶ نفر ماما در آن فعالیت دارند قسمتی مربوط به بعد از زایمان بوده که مادران دارای زایمان طبیعی، پرخطر و نیز کرونایی در این بخش تحت مراقبت قرار می گیرند که این بخش در بیمارستان شفا دارای ۲۸ تخت فعال و اتاق های ایزوله و VIP است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سقز با بیان اینکه، اتاق های ایزوله برای بیماری های عفونی در نظر گرفته شده و سایر بیماران در بخش بستری هستند، ابراز داشت: در بخش زایمان اتاق هایی به نام، اتاق معاینه نوزاد وجود دارد که تمام تجهیزات پزشکی پیشرفته در آنجا فراهم است و  به محض متولدشدن نوزاد، توسط متخصص اطفال مورد معاینه و سلامتیش ارزیابی می گردد.

دکتر خسروپور از فراهم شدن اتاق شیردهی در بیمارستان خبر داد و گفت: این اتاق ها نیز مجهز به تلویزیون، مبل و تجهیزات مورد نیاز دیگر بوده که هم آموزش شیردهی و هم شیردهی در انجا به صورت گروهی انجام می گیرد و مادران در ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از زایمان توسط متخصص زنان و زایمان، ویزیت شده و در صورتی که مشکل نداشته باشند ترخیص می گردند.

وی شیر مادر را بهترین منبع تغذیه برای نوزادان و کودکان زیر دو سال بیان نمود و اظهار داشت: آموزش و کنترل وضعیت شیردهی توسط ماماهای مخصوص هر مادر و نیز پایگاه بهداشتی به صورت چهره به چهره و بالینی انجام می گیرد.

دکتر پروین خسروپور با بیان اینکه، بعد از زایمان و در مرحله بستری در صورتی که نوزادان مشکلاتی از قبیل تنفسی داشته باشند توسظ پزشک اطفال مورد معاینه قرار گرفته و به بخش مراقبت های ویژه نوزادان(NICU) منتقل می گردند، گفت: در پایگاه بهداشتی واقع در بیمارستان نیز تزریق واکسن های بدوتولد شامل فلج اطفال، هپاتیت  و ب-س-ژ انجام می گیرد.

وی با تشریح اینکه، با فراهم و راه اندازی اتاق عمل در بخش زایشگاه بیمارستان، مادرانی که قادر به زایمان طبیعی نبوده و یا وزن جنین بالا باشد، متخصصان زنان و زایمان به صورت سزارین نوزادان را به دنیا می آورند، اظهار نمود: الحمدلله فضای فیزیکی بیمارستان شفا مناسب است که بهمین خاطر بلوک زایمان و اتاق عمل به هم مرتبط و نزدیک بوده و مادران نیازی به خارج شدن از بخش ندارند که این بسیار مهم و تاثیرگذار است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سقز با ارائه تعدادی از روش های نوین زایمانی گفت: زایمان بدون درد و نیز فیزیولوژیک در بیمارستان شفای سقز انجام می گیرد که مورد اول بدین صورت است که که مادرانی که تمایل داشته باشند با حضور متخصص بی هوشی و کارشناس هوشبری در اتاق مخصوص تحت مراقبت و بدون هیچ دردی زایمان را انجام می دهند که در این روش، مادر در زمان زایمان کاملا هوشیار بوده به نسبت روش های سنتی زایمان بدون درد بوده و عوارض بسیار کمتری خواهد شد.

دکتر خسروپور از راه اندازی کلینیک مادران و بارداری پرخطر در در مانگاه تخصصی بیمارستان شفا خبر داد و گفت: در این بخش مامای حاضر، برای تمام مادران پرخطر پرونده تشکیل داده و برنامه ویزیت آنان توسط متخصص زنان و زایمان را تنظیم و تا پایان مدت زمان بارداری مادران را پیگیری و در جهت حفظ سلامتی این عزیزان تلاش می نماید.

وی در مورد زایمان فیزیولوژیک هم گفت: اموزش این نوع زایمان از جمله خدماتی است که در بیمارستان شفا ارائه می گردد که در آن کلاسی مجهز و مادران آموزش داده می شوند تا در صورت درخواست زایمان فیزیولوژیک برای آنان انجام گیرد.

لازم به ذکر است روش های زایمان بدون درد و فیزیولوژیک از جمله روش های نوین زایمانی هستند که مادران در صورت درخواست، زایمان هایی بسیار راحت و بدون استرس خواهند داشت.

  • منبع خبر : هاولاتی