این روزهای بهاری در این هوای لطیف و بارانی که بخشی از مردم، برای سفر، دور دست ها را نشانه گرفته اند از ظرفیت درون و شهرهای اطراف، غفلت نکنند. طبیعت بهاری مناطق کُردنشین را هر گردشگری به سوی خود جذب می کند ولی شاید به دلیل اینکه کردستان جزو مثلث یا مربع گردشگری کشور […]

این روزهای بهاری در این هوای لطیف و بارانی که بخشی از مردم، برای سفر، دور دست ها را نشانه گرفته اند از ظرفیت درون و شهرهای اطراف، غفلت نکنند.

طبیعت بهاری مناطق کُردنشین را هر گردشگری به سوی خود جذب می کند ولی شاید به دلیل اینکه کردستان جزو مثلث یا مربع گردشگری کشور نیست و برند نیست و آن طور باید و شاید مقصد گردشگران نیست و بیشتر، علاقمندان به تجارت خُرد، در شهرهای آذری، آن را بر می گزینند.

با این وجود، بسیاری از مردمان ما در شهرهای کُردنشین، نه تنها از ظرفیت و پتانسیل شهرهای اطراف خویش بی خبرند بلکه به مناطق دیدنی شهر خویش نیز سفر و آنرا بازدید ننموده اند.

گردشگری به عنوان فعالیتی اقتصادی، در توسعه، نقشی مهم دارد. بسیاری از برنامه ریزان و سیاستگذاران توسعه نیز از این صنعت به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد می کنند زیرا؛ اشتغال زایی، افزایش درآمد مردم، بازبینی و زنده نگه داشتن فرهنگ، روی آوردن دوباره به تولید صنایع دستی و دلگرم شدن مردم به زندگی از مزایای توجه به گردشگری به ویژه، گردشگری داخلی است.

اهمیت این نوع گردشگری، به این علت است که بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، درصد زیادی از کل درآمد سفر و گردشگری در سطح جهان را، گردشگری داخلی تشکیل می‌دهد و بسیاری از کشورها برای کاهش فقر، رفاه جامعه، بهبود زیرساخت‌ها و اشتغال‌زایی به گردشگری داخلی تکیه می‌کنند.

بیاییم تا به قصد دیدار با خویشان برای مقاصد تجاری، تاریخ گردی، طبیعت گردی، تفریحی، روستاگردی و دیدار با فرهنگ دیرین و کهن به شهرهای اطراف خویش سفر کنیم.

من در اینجا شهر سقز را پیشنهاد می دهم که دارای ظرفیتهای مهمی چون بازار پارچه و لوازم خانگی متنوع، مساجد تاریخی بی شمار، محصولات ارگانیک، وجود پردیس سینمایی برای دیدن فیلم توسط کودکان و بزرگسالان، نزدیکی به سایر شهرها به دلیل قرار گرفتن در کریدور و محوریت آن، وجود طبیعت بکر سرشیو و مسیر بانه، دسترسی به ۷ منطقه گردشگری تپه باستانی زیویه، بازارهای تجاری بانه، آبشار شلماش سردشت، غار کرفتو در دیواندره ، تخت سلیمان تکاب، قلایچی در بوکان و غار سهولان در مهاباد است.
در کنار این آثار می توان از موزه مفاخر و نمایشگاه صنایع دستی بوکان، بازار تاناکورا مهاباد، بازدید و خرید نماییم.

از خویشتن، غفلت نکنیم. این هفت سین گردشگری مناطق کُردنشین می توان بیشتر باشد، شما به آن بیفزایید.

  • نویسنده : ✍ابراهیم محمد حسینی : روزنامه نگار _ دانش‌آموخته علوم ارتباطات
  • منبع خبر : هاولاتی