فرودگاه به نام بین‌المللی سنندج از ۴ ماه گذشته هیچ پروازی نداشته و در نوروز امسال از مسافران و گردشگران نوروزی بی‌نصیب ماند و تاکنون وعده‌های استاندار کردستان برای احیا و از سرگیری پروازهای فرودگاه محقق نشده است!

به گزارش هاولاتی ، سیستم حمل‌ونقل هوایی یکی از عمده‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده صنعت گردشگری است که بخشی از هزینه‌های گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد. اساسا گردشگری با جابه‌جایی و حرکت از مبدا و محل زندگی دایمی افراد به نقاط دور دست تحقق پیدا می‌کند. توسعه و گسترش صنعت توریسم منوط به توسعه امکانات حمل‌ونقل بوده و حمل و نقل هوایی با ایجاد امکانات دسترسی آسان و راحت, سریع و ایمن به نقاط مختلف و با فواصل زیاد سهم زیادی از جا به جایی گردشگران را به خود اختصاص داده است تا جایی‌ که هم‌اکنون حدود ۴۰ درصد از گردشگران بین‌المللی از طریق هوایی مسافرت می‌کنند.

استان کوردستان با کشور خارجی عراق مرز مشترک داشته و این ویژگی موقعیت خاصی به آن بخشیده است و برقراری پروازهای هوایی میان این دو یا با سایر استان‌ها، باعث جذب گردشگران و مهمانان به ویژه در این ایام نوروز و شکوفایی حوزه گردشگری و سایر بخش‌های اقتصادی, فرهنگی و سیاسی و اجتماعی می‌شود.

علی‌رغم اینکه عید نوروز همه فرودگاه‌های کشور فعال و روزانه حداقل ۱۰ تا ۲۰ پرواز داشته‌اند، اما دریغ از انجام یک پرواز در فرودگاه سنندج، انگار این فرودگاه طلسم شده و هیچ همتی برای استفاده از این ظرفیت در جهت جذب توریست و توسعه گردشگری و جذب سرمایه‌گذاران نیست، اگرچه استاندار هر از چند گاهی هیاهو و وعده‌های خلاف واقعی برای از سر گیری پروازها به مردم داده اما از اسفندماه سال ۱۴۰۰ تاکنون در عمل هیچ!

سرانجام فرودگاه سقز چه می‌شود؟

اما با توجه به افتتاح نیمه کاره ۲ سال پیش فرودگاه سقز و شاهد پرواز آزمایشی فلایت‌ چک بودیم اما قول های مکرر مسئولان استانی و شهرستانی هنوز هیچ پیشرفتی در تکمیل فرودگاه سقز  هم حاصل نشده است

لذا با بهره برداری از فرودگاه سقز مردم شهرستانهای شمالی استان کردستان (سقز، بانه، مریوان و دیواندره) و شهرستانهای جنوبی آذربایجان غربی (بوکان، شاهین دژ، تکاب، مهاباد، سردشت و پیرانشهر ) از خدمات آن بهره مند خواهند شد.

همچنین به دلیل وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه – مریوان، رسمی شدن مرز سیرانبند، وجود فرودگاه سقز، نقش مهمی در توسعه خواهد داشت.

پروژه فرودگاه سقز جزء ۳۰ طرح دارای اولویت استان کردستان برای بهره برداری در پایان دولت دوازدهم بود که محقق نشده و هم اکنون عمر شروع عملیات آن حدود ۱۷ سال است و امید می‌رود در دولت سیزدهم با بهره برداری از این طرح علاوه بر بهره‌مندی منطقه و تحقق آرزوی دیرینه مردم شهرستان‌های مرزی، شاهد توسعه روز افزون زیرساخت‌های حمل و نقل استان باشیم.