هاولاتی // یکی از موضوعاتی که در حفظ بهداشت شهری مؤثر است جمع‌آوری سیستم دفع فاضلاب به نحو مطلوب است که نقش بسزایی در حفاظت از محیط زیست دارد و نبود آن آرامش شهروندان را بر هم می‌زند. اجاره های زیاد و گرانی زمین و ملک در سقز در چند سال اخیر سبب شده تا […]

هاولاتی // یکی از موضوعاتی که در حفظ بهداشت شهری مؤثر است جمع‌آوری سیستم دفع فاضلاب به نحو مطلوب است که نقش بسزایی در حفاظت از محیط زیست دارد و نبود آن آرامش شهروندان را بر هم می‌زند.

اجاره های زیاد و گرانی زمین و ملک در سقز در چند سال اخیر سبب شده تا جمعیت زیادی از شهروندان به حاشیه شهرها از جمله تازه آباد پناه بیاورند.

شهرستان سقز با جمعیت ۲۳۰ هزار نفر به عنوان دومین شهرستان بزرگ استان کوردستان است اما بعضی از محله هایش هنوز کانال کشی فاضلاب رو براشون انجام ندادن و همین امر باعث گلامندی اهالی محله ها شده است.

به گزارش هاولاتی ، محله تازه آباد یکی از محلات پر جمعیت و حاشیه نشین شهر سقز به شمار می‌رود که اهالی آن از وجود هرگونه زیرساخت مناسب و خدمات شهری محروم بوده و با مشقت‌های بسیاری دست‌ و پنجه نرم می‌کنند.

مشکلات زیرساختی از جمله کمبود آب شرب عدم جدول گذاری و عدم ساماندهی و کانال کشی فاضلاب شهری که منجر به مانداب فاضلاب و ایجاد بوی نامطبوع و وجود حشرات و حیوانات موذی شده و مردم تازه آباد را آزار می‌دهد که اکثر خانه ها چاە آب و فاضلابشان دو متر از همدیگر فاصله دارد و این نشانەی یک فاجعه انسانی، معضل بهداشتی و زیست محیطی است .اما متأسفانه با پیگیری و مطالبه مکرر مردم از مسئولین تاکنون این مشکل زیست‌محیطی برطرف نشده و با گرم شدن هوا در تابستان، سختی این معضل دو چندان شده است

اما توجه به مشکلات فوق الذکر سیستم فاضلاب محله تازه آباد مکرر ازمنهول های بکار رفته در سیستم سریز می کند که در مناطق مسکونی و کوچه سبب ایجاد محیطی کاملاً غیر بهداشتی و بوی بد در سطح محله شده است.

در بازدید میدانی خبرنگار هاولاتی مانداب شدید فاضلاب در محله مشاهده می‌شود که مشکلات زیادی را برای مردم این محله ایجاد کرده و باعث شده اهالی تازه آباد از وجود حشرات و جانوران موذی و بوی نامطبوع ناشی از فاضلاب گلایه‌هایی داشته باشند

در همین رابطه یکی از اهالی تازه آباد به خبرنگار هاولاتی گفت: تازه آباد یکی از محلات قدیمی و حاشیه نشین  سقز است که با مشکلات رفاهی و زیرساختی از جمله کمبود آب شرب و مانداب فاضلاب مواجه است و تاکنون حل نشده است. فاضلاب  در جوی‌ها رها شده و راکد می‌ماند که منجر به تولید بوی نامطبوع و وجود حشرات و موجودات موذی شده است که با پیگیری‌ها انجام شده این مشکل حل نشده است.

یکی دیگر از شهروندان ابراز داشت: شهرداری سقز مجوز ساخت‌وساز در تازه آباد را می‌دهد و عوارض از ما می گیرد ولی امکانات زیرساختی را برای آن مهیا نمی‌کند و همین امر باعث محرومیت در تازه آباد می‌شود.

محمد یکی دیگر از ساکنین این محله با ابراز گلایه مندی از شهرداری و شورای شهر گفت: چندین بار به صورت چهره به چهره و حتی دعوت از مسئولان به محله تازه آباد برای مشاهده وضعیت کنونی دعوت کردیم و از نزدیک نیز مسئولان مشاهده کردند ولی هنوز هیچ نتیجه ای برای رفع مشکل مشاهده نشده است.

وی گفت: نارضایتی ساکنین این محله از بوی تعفن فاضلاب در امده که همین موضوع باعث شده تا سلامت ساکنین روستا در خطر باشد

ما به عنوان رسانه هاولاتی انتظار داریم نماینده شهرستان و فرماندار سقز ،مسئولان شهرداری و شورای شهر به عنوان نمایندگان  در این شهر هرچه سریعتر نسبت به مشکلات بهداشتی که گریبانگیر ساکنان تازه آباد خواهد شد دغدغه داشته باشند.

  • منبع خبر : هاولاتی