شماری از اهالی روستای چاپان علیا سقز  با فرستادن تصاویری به رسانه هاولاتی از قطعی ۷ روزه آب در این روستا و سرگردانی شهروندان خواستار رفع مشکل کم آبی این روستا شدند. به گزارش هاولاتی ؛ تراژدی غمبار کمبود آب در روستاهای شهرستان سقز سالهاست که مطرح می شود اما در فصل تابستان و آنهم […]

شماری از اهالی روستای چاپان علیا سقز  با فرستادن تصاویری به رسانه هاولاتی از قطعی ۷ روزه آب در این روستا و سرگردانی شهروندان خواستار رفع مشکل کم آبی این روستا شدند.

به گزارش هاولاتی ؛ تراژدی غمبار کمبود آب در روستاهای شهرستان سقز سالهاست که مطرح می شود اما در فصل تابستان و آنهم این روزها که ساکنین این استان و شهرستان که از نظر بارشی و ذخیره آب در سدها مشکلی ندارند ، مشکل کمبود آب بر مشکلات آنها افزوده است.

مردم می‌گویند: «آب نیست. اگر هم هست کم است.» این سر جمع گلایه‌هایی است که ساکنان روستای چاپان علیا مطرح می‌کنند. مشکلی که به این چند روز و گفته‌های اخیر ساکنان این روستا محدود نمی‌شود. چندی قبل نیز موضوع مشکل کمبود آب در روستای بسطام سقز هم توسط اهالی روستا و امام جماعت روستا با مسئولان استانی و شهرستانی بیان کردند اما تا الان نتیجه ای نگرفتند تا اینکه خود اهالی روستای بسطام به فکر کندن چاه آبی برای روستا شدند مسئولان استانی و شهرستانی بارها به این روستا آمده اند و مشکلات را به خصوص در بحث آب شرب دیده اند ولی هنوز هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

سکانس تکراری کمبود آب در برخی از روستاهای سقز شاید به جزء جداناپذیر زندگی روستاییان این خطه از کشور تبدیل شده است.

قطعی مکرر  آب  آشامیدنی تعدادی از روستاهای سقز و خشک شدن چاه ها، چشمه ها “کانی ها ” ، بروز پدیده مهاجرت به شهرها رابه دنبال داشته است ، یکی از اهالی روستای چاپان علیا در شهرستان سقز گفت: ما اهالی روستای چاپان علیا الان یک هفته است آب نداریم حتی برای یک دقیقه هم دها بار به امور اب زنگ زدیم ده بار رفتیم بخشداری هیچ کس جواب گو نیست .

یکی اهالی روستای چاپان علیا کمبود شدید آب را چالش مهم شمار زیادی از روستا‌های سقز از جمله چاپان علیا، بسطام، سرخ موسی، قاشق، دانست.

توفیق لطف الهی افزود: مردم روستای مذکور حدودا یک هفته است به آب دسترسی ندارند که این امر زندگی اهالی را با سختی‌های زیادی روبه رو کرده است.

وی بیان کرد: اهالی شمار زیادی از روستا‌های سقز از جمله چاپان علیا برای جبران کم آبی ناچار به تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز خود از چشمه هستند که این امر به دلیل شلوغی وقت زیادی از آنان می‌گیرد

وی گفت :قبلاً آب آشامیدنی روستا از چم سنته تامین می گردید ولی یک هفته است آب این روستا قطع شده است و این مشکل اهالی روستا را دچار چالش بزرگی کرده است ، چندین بار با اداره آبفای سقز و بخشداری امام در این رابطه صحبت کرده ایم ولی متأسفانه هنوز این مشکل به قوت خود باقیست.

آزاد محمد نژاد عضو شورای روستای چاپان علیا گفت: آب روستای چاپان به مدت یک هفته قطع شده و مردم برای تامین آب آشامیدنی به شهر سنته و روستاهای اطراف می روند

محمد نژاد در ادامه گفت : بدلیل کم توجهی مسئولین هر روز به یک بهانه جدید میارند یک روز میگن چاه آب ندارد یک روز کابل برق رو  بردن یک روز چاه هست باید چاه تمیز شود.

وی گفت : درصورتی که آب روستای ما و شهر سنته بر روی یک مجتمع هستیم اما روستای سنته بابت آب مشکلی ندارند، مورد را خدمت مدیرکل آب و فاضلاب فرماندار و معاون عمرانی سقز آقای آیازی عرض شد اما اقدامی صورت نگرفت.

جلیل محمد نژاد عضو قبلی شورای چاپان هم گفت: مسئولین به مردم   این روستاها بی توجه هستند از مسئولین درخواست داریم هرچه سریعتر این  مشکل روستای چاپان علیا را حل کنند.

اما تصاویری مختلفی که به دست رسانه هاولاتی رسیده از کمبود آب در روستاها، تشکیل صف برای تهیه آب به ویژه در سقر، موج جدیدی از مطالبه گری را  به وجود آورده.

از این رو اقدامات مسئولان ، برای رفع مشکل کم آبی می‌تواند دغدغه اهالی روستا های سقز را کم کند. با توجه به اهمیت و ضرورت تامین آب و نیاز مبرم اهالی ، می طلبد که مسئولان برای مشکل چندین ساله آب شرب سالم در روستاها به فکر چاره باشند.

  • منبع خبر : هاولاتی