در حال حاضر که نمایش “مریشکه قوله ومام هومه ره” در سالن ارشاد در حال اجراء است بجاست که بنده بعنوان یک پدر که وقت گذاشته و دست کودکانم را گرفتم و از نمایش دیدن کردیم چون آنچنان انتظاراتمان ازنمایش کودکان برآورده نشد مواردی را به مدیران تئاتر سقز، ارشاد ، کارشناسان امورتربیتی ، نمایش […]

در حال حاضر که نمایش “مریشکه قوله ومام هومه ره” در سالن ارشاد در حال اجراء است بجاست که بنده بعنوان یک پدر که وقت گذاشته و دست کودکانم را گرفتم و از نمایش دیدن کردیم چون آنچنان انتظاراتمان ازنمایش کودکان برآورده نشد مواردی را به مدیران تئاتر سقز، ارشاد ، کارشناسان امورتربیتی ، نمایش نویسان عزیز یاداور شوم

{۱-} ضمن قدردانی وخسته نباشد به عوامل وبازیگران نازنین نمایش “مریشکه قوله ومام هومه ره” که نهایت تلاش وزحمت خود را به اجرا درآوردند، اما شک نکنید که سقز در تئاتر کودکان بسیار ضعیف و همچنین بسیار کم کار است سالانه شاید یک تئاتر کودکان نمایش داده شود که با یکبار در سال نقاط ضعف وقوت آن مشخص نمیشود و توقعات والدین و کودکان قطعا براورد نمیگردد سال قبل هم نمایش طنزی اثر خانم —- در سالن کتابخانه عمومی به اجرا درامد فکر کنم یک اثر ترجمه شده خارجی بود که حتی یکبار خنده از کودکان در سالن ندیدم اگر طنز نیست چرا نام طنز را به یدک میکشد اگر درام است در وسع کودکان نیست منظور اینست که ماحصل و بازخورد که همان تفهیم ورضایت کودکان وتماشاچیان است مد نظر میباشد وملاک قضاوت هم عکس العمل انهاست در همین تئاتر (مریشکه قوله) هم ما نکات طنز وطنز جدید ورفتار طنز امیز انچنان شاید وباید ندیدیم وهیچ قهقه ای به گوشمان نخورد و نکته وپیام اخلاقی مشاهده نکردیم ( گم کردن یک مرغ پیامش چیست؟)

این نمایش ، نمایش کودکان نیست بلکه این بازی بزرگان است و بهتر بگویم مسخره زندگی بزرگان وروستائیان و تحقیر اسامی انسانهاست همچنان که در نمایش های شبکه استانی هم اسامی افراد مسخره میشد وبرای افراد فقیر ، خل وچل اسامی قدیمی را بکار میبرند هیچگاه از واژه ای که هم عجیب وکم و تازه باشد استفاده نمیکنند مثلا در طنز مهران مدیری انتخاب اسم روستای برره که در جغرافیای ایران وجود ندارد قابل تحسین بود.

{۲} این بازیگران عزیز ودوست داشتنی خیلی در زحمت بودند چون دوتا مسئولیت در این تئاتر داشتند اولا ” باید مواظب باشند که در گفتن دیالوگ اشتباه نکنند دوما باید نقش وحرکات وسکنات افراد قدیمی وروستائی کورد را هم اجراء کنند که بسیار مشکل است بعضی از انها هنوز روستا هم نرفته اند واین بارسنگینی بر دوش انها تحمیل کرد که امیدوارم دیگر چنین مواردی تکرار نشود نباید به هرقیمتی اسباب خنده خود و دیگران را فراهم کنیم.

{۳-} به تبعیت از کارغلط سینمای ایران برای رساندن پیام بیشتر از دیالوگ استفاده می کنیم ، بلکه اوج کار انست که بتوان با یک عمل وحرکت ورفتار چند پیام را همزمان به مخاطب رساند که هم گیرایی بیشتری دارد وهم قدرت نویسنده وکارگران را در نمایش میرساند همچنین شبیه سازی بیش از حد حیوانات نمایش به انسانها وجه تمایز انها را از بین میبرد مثلا در نمایش مختلط انسان وحیوان مثل این نمایش همان که حیوانات حرف میزنند کافی است ولی اگر سگ یا مرغ تشت لباس یا ظروف پیرزن را بردارد و بشوید شباهت به انسان را جلوه گر مینماید.

{۴-} محور اکثر نمایش هایمان ازدواج یا حول وحوش ازدواج است نمی دانم دست اندرکاران تئاتر ، کی میخواهند دست از ازدواج بردارند نمیدانم کجای پروژه ازدواج خنده دار است به تعبیر دین ازدواج مقدسترین است و از دید اقتصاد وتربیت ، ازدواج شروع مشقت است ، یکبارهم بدون ازدواج فکر کنید و از هزاران سوژه یکی را انتخاب نمایید و الگوسازی کنید که بچه ها به علم وتحصیل بیشتر ترغیب شوند.

پس از اتمام نمایش باانواع سوالات غیرقابل تصور از طرف بچه هایم مواجه شدم که نمایش را درحاشیه قرارداد {مثلا بابا چرا انمرد گفت چهار زن مشکل ندارد یا چرا جوجه ها قبل از ازدواج مرغ وخروس بودند چرا پیرزن ها ازدواج میکنند وغیره} این دیالوگها برای کودکان نیست بلکه برای بزرگترهاست وبزور از طریق کودکان معصوم پیاده میکنیم {۵-} علی هذا هدف ما سلامت روانی کودکان ،توسعه تئاتر کودک ، تدبر نویسندگان واخذ مشاوره از عالمان تربیتی کودک است و پیشنهاد میکنم قبلا از استارت کار کودکان توسط هر گروه نمایشی غیراز اداره ارشاد تایید ان از کانال کارشناسان امور تربیتی کودکان یا در اداره اموزش وپرورش یا اداره بهزیستی گذرانده شود.

  • نویسنده : شیخزاده
  • منبع خبر : هاولاتی