هاولاتی //با نزدیک شدن به اواخر زمستان ، مهلت پایان قراردادهای اجاره بسیاری از مستاجرها فرا می‌رسد. روزانه ده‌ها پیام با موضوع افزایش اجاره بها در شهر سقز برای هاولاتی ارسال می‌شود در این شرایط بسیاری از شهروندان نگران هستند که برای تمدید قراردادهای خود با چه درصد افزایشی مواجه می‌شوند. به گزارش پایگاه خبری […]

هاولاتی //با نزدیک شدن به اواخر زمستان ، مهلت پایان قراردادهای اجاره بسیاری از مستاجرها فرا می‌رسد. روزانه ده‌ها پیام با موضوع افزایش اجاره بها در شهر سقز برای هاولاتی ارسال می‌شود در این شرایط بسیاری از شهروندان نگران هستند که برای تمدید قراردادهای خود با چه درصد افزایشی مواجه می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری هاولاتی کافی است این روزها در شهر سقز به دنبال سرپناهی برای خود، خانواده و فرزندانتان باشید، آن گاه با قیمت‌های باورنکردنی رهن و اجاره روبه‌رو می‌شوید که آه از نهاد انسان درمی‌آورد، قیمت‌هایی که هیچ رحم و انصافی در آن نیست.

مدت چند سال است که قیمت اجاره ملک و مغازه در شهر سقز به شدت افزایش یافته و این روزها بقای یک خانه اجاره ای و مغازه تجاری و حفظ شغل در بازار کار سختی شده است حتی آمارها از این حکایت دارد که سقز  نرخ بالایی در اجاره بها در استان و کشور را دارد.حاصل این اتفاق ها چیزی نیست جز تعطیلی مغازه ها یا کوچ به روستاها.

متاسفانه قیمت رهن و اجاره در سقز خیلی بالا رفته و مستاجرها اغلب از عهده پرداخت این مبالغ بر نمی‌آیند و از سوی دیگر صاحب‌خانه‌ها نیز حاضر به کم کردن مبلغ رهن و اجاره نیستند و مستاجران فقیر در فصل نقل و انتقالات برای یافتن خانه مناسب به بنگاه‌های مختلف سر می زنند تا خانەای با قیمت مناسب پیدا کنند ولی شواهد بازار در سقز نشان می‌دهد که امسال هم مانند سال‌های گذشته، اجاره بها با رقم‌های بیشتری تعیین می‌شود

فروردین ماه نیز اجاره خانه ها بیشتر می شود و صاحبخانه ها طمعشان را افزایش می دهند. حالا که پول ارزش خود را از دست داده، اجاره ها به شکل سرسام آوری بالا رفته است. خیلی از افراد ناچارند خانه های خود را تخلیه کنند و به محله ای دیگر بروند،هر روز هم این اتفاق در حال بدتر شدن است.

اما تا قبل از اینها، قشر ضعیف جامعه درگیر معضل اجاره نشینی بود ولی اکنون به واسطه رشد چشمگیر و روز افزون قیمت ها، قشر متوسط نیز به دلیل عدم تناسب بین سطح درآمدی و هزینه تامین مسکن به خریداری واحد با متراژهای پایین و سال ساخت بالا است و یا اینکه به اجاره نشینی روی بیاورد.

برخی صاحبخانه ها با پول کرایه خانه گذران زندگی می‌کنند و درآمد دیگری ندارند. با افزایش قیمت کالاها و سیر صعودی تورم آنها نیز مجبور می‌شوند به میزان اجاره بها بیافزایند. نتیجه این افزایش قیمت فشار مضاعفی است که بر دوش مستأجران فقیر سنگینی می‌کند و چاره‌ای جز تمکین در برابر خواسته صاحب خانه ندارد.

گرانی قیمت‌ها و اجاره‌های سرسام‌آوری که این روزها از سوی اپلکیشن هایی مثل دیوار و شیپور ،مشاوران املاک و مالکان واحدهای مسکونی در سقز به مستأجران پیشنهاد می‌شود افزایش چند برابری نسبت به پارسال را نشان می‌دهد.

بررسی ها از اپلکیشن ها از اوضاع آشفته مسکن نشان می دهد، مثلا نوشته شده خانه ای در نشمیلان ۱۵۰ میلیون رهن و ۴ میلیون ماهاینه اجاره باید پرداخت کرد و یا یک واحد ۱۳۰ متری در محله خ شهدا باید ۴۰۰ میلیون رهن و ۲ میلیون اجاره پرداخت کرد وضع در محله های دیگر سقز نیز همین شکل است، در کوی فرهنگیان رهن ۴۰۰ میلیون و اجاره ۵ میلیون ماهی در نظر گرفته شده است، یا در چهار راه آزادگان ۱۵۰ میلیون رهن و ٨ میلیون یا در محله دیگر نوشته بود ۲۰۰ میلیون رهن و ماهی ۱۰ میلیون اجاره باید پرداخت کرد که یک بحران تلقی می شود.

سقف اجاره بهای مسکن در سقز اجرایی نمی‌شود

رضا محمدی شهروند سقزی با بیان اینکه سقف اجاره بهای مسکن در سقز اجرایی نمی‌شود، به در گفتگو با هاولاتی گفت: مگر یک شهروند سقزی با شغل کارگری در این شرایط بد اقتصادی در ماه چقدر حقوق می‌گیرد که نیمی از آن را بخواهد بابت اجاره‌بها پرداخت کند، برای رهن یک واحد مسکونی بایستی حدود ۲۰۰ میلیون تومان رهن و حداقل نیز ماهانه ده میلیون اجاره پرداخت کرد، با این شرایط اقتصادی و تورم آیا فراهم کردن این مبلغ برای کارگران و اقشار ضعیف جامعه میسر هست؟

محمدی ضمن گلایه از نبود نظارت ها بر کرایه خانه ها، افزود: هیچ نظارتی بر کرایه خانه ها نمی شود در حال حاضر صاحب خانه ها هر قدر که دوست داشته باشند ملکشان را اجاره می دهند و در بنگاه های معاملات ملکی نیز بر همان اساس با ما قرارداد می بندد، چون که مشاوران املاک تنها به فکر کسب درصد سهم بیشتر خود از قولنامه ها هستند.

یکی دیگر از شهروندان سقزی به نام هیوا خرامانی که به دنبال خانه اجاره ای بود، اظهار کرد: بنده دارای یک خانواده سه نفره هستم که در یک واحد ۷۰ متری زندگی می کنیم، بنده ۲ سال مستاجر بودم ۵۰ میلیون با ماهی ۲/۵ت کرایه میدادم و الان قرارداد خانه تمام شده صاحب ملک ٣٠٠ میلیون رهن از ما میخاد منم توانایی ندارم کرایه و رهن رو بپردازم الان من باید چیکار بکنم

خرامانی، تصریح کرد: صاحب خانه ها در این شرایط اقتصادی که زندگی برای بیشتر مردم سخت شده بایستی انصاف داشته باشند و نبایستی بیش از این به مستاجران خود برای افزایش قیمت رهن و اجاره فشار بیاورند.

یکی دیگر از شهروندان سقزی که به تازگی نیز ازدواج کرده به خبرنگار هاولاتی گفت: کمتر از یک‌ ماه دیگر به پایان قرارداد اجاره خانه‌ام باقی مانده و الان هم نزدیک به ۲ ماه است که به دنبال پیداکردن خانه اجاره ای هستم.

ایشون همچنین می گوید: اصلا فرقی ندارد در کدام محله سقز دنبال خانه هستی، قیمت ها نجومی شده، خانه نیست؛ بهارستان، شریف آباد، کریم آباد، شهرک دانشگاه ، حاجی آباد، بلوار کردستان، و … همه را زیر پا گذاشتم، همه رهن ها بالای ۴۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومان، تازه منهای اجاره های دو، سه و یا چهار میلیونی آن.

تامین هزینه صاحبان خانه ها از پول اجاره خانه

سید حاصل احمدی مدیر مشاور املاک معلم در گفتگو با خبرنگار هاولاتی معتقد است : با نهایت تاسف ٨۰٪ از صاحب خانه ها چشمشان به اجاره خانه است به همین دلیل هر کس که خانه یا خانه‌های اضافی دارد در صدد است که جبران این همه گرانی و تورم را از اجاره دادن این خانه‌ها درآورد و از همین رو صاحب‌خانه‌ها قیمت‌هایی را به مستاجران اعلام می‌کنند که اصلا منصفانه نیست٬ نرخ‌هایی که مردم را به سختی و مشقت انداخته است.

احمدی همچنین گفت : بهترین راهکار این است که صاحب خانه های به جای پول رهن از مستاجرین سکه بگیرند و بعد از تمام شدن قرارداد اجاره سکه رو به مستاجر تحویل بدهند برای اجاره هم بگذارند اصناف یک تعرفه تعیین کنند.

در اینکه مشاوران املاک در نرخ گرانی اجاره بها تاثیر دارند یا نه گفت : بله مشاوران املاک در گرانی اجاره خانه تاثیر و خطا بار هم هستند ، برای اینکه اگه صاحب خانه ای برای اجاره خانه با قیمت بالا مراجعه کرد برایش قرارداد ننویسیم ، اگه همه مشاوران املاک قراراد بالا رو ننویسند صاحب خانه ها کوتاه می آیند ولی اکثر املاک دارها همکاری نمی کنند و اگر من قرارداد بالا رو ننویسم می روند پیش یکی دیگر براش می نویسند.

احمدی در رابطه با تاثیر اپکیشن هایی مثل دیوار و شیپور در افزایش اجاره بها اظهار داشت : بله قطعا این اپلکیشن ها تاثیر زیادی در اجاره داره ، مثلا صاحب خانه به بنگاه مراجعه میکنه و می گوید فلان خانه رو داخل دیوار گذاشتن با قیمت بالا خانه ی من چرا آن قیمت رو نکند.

مستاجران باید تاوان گرانی و تورم را بپردازند

غفوری مشاور املاک ونک در شهرک دانشگاه در گفتگو با خبرنگار هاولاتی بیان کرد : گرانی اجارە مسکن مسئلە پیچیدە ای است کە عوامل مختلفی در آن دخیل است از جملە تورم و مشکل گرانی در کشور،هزینە زیاد ساخت و ساز،هزینە نگهداری و تعمیرات منزل،برای توجیە مسئلە نمونە ای عرض کنم ما آپارتمان ۱۵۰متری ۳ خواب تازە ساخت اجارە دادیم بە ۳۰۰م رهن و ۴م کرایە قیمت آن آپارتمان نزدیک ۵ میلیارد است آیا ۵ میلیارد سرمایە هر ماه چقدر باید درآمد داشتە باشد

وی همچنین گفت : در تعیین اجارە مسکن بنگاە دار ها نقشی ندارند و اگر هم داشتە باشند خیلی کم رنگ است چون الان اکثر اجاره ها خارج از بنگاه ها به صورت توافقی از طریق سایت ها و …..صورت می گیرند

غفوری ادامه داد : برای رفع مشکل بە نظر من نباید دنبال صاحب خانه و مستاجرها برویم و درمورد آنها قضاوت نکنیم مشکل در سقز جای دیگری است این همه زمین های کاربری دار در شهرک و جاهای دیگر شهر سالهاست منتظر اجاره ساخت هستند دریغ از مسئولین دلسوز که این مشکل را حل کنند ، اگر مشکل زمین های کاربری دار در سقز حل شود شاید این مشکل هم تا حد زیادی در سقز حل شود
و…

وی گفت : آپلکیشن دیوار و شیپور هم زیاد در افزایش اجاره بها نقشی ندارند بحث عرضه و تقاضاست ما حالا در بازار مشتری داریم تا ۶۰۰ رهن کامل می دهد ولی خونە شیک و بە روز می خواهد صاحبخانه دنبال آن مشتری پول می گردد

مالکین از طریق شبکه‌های اجتماعی شیپور و دیوار مسکن خود را در معرض اجاره قرار می‌دهند

بختیار یزدانی رئیس اتحادیه مشاوران املاک سقز در گفتگو با خبرنگار ما پیرامون گرانی اجاره مسکن در سقز گفت : یکی از دلایل   اجاره خانه در سقز بیکاری مردم و کمبود خانه است که یکی از دلایل بزرگ که البته شکر خدا امسال حل شد حدود ۲ سال است که زمینهای قولنامه ای صادر نمی شود ، زمینهای قولنامه ای که صادر نمیشد و چون زمینهای حاشیه ای بود بیشتر خانه های قیمت پایین قیمت رو درست می کردند به همین دلیل خانه ی کمتری درست می کردند که می توان یکی از دلایل گرانی اجاره بها باشد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد : برخی صاحبخانه ها شغلی ندارند با پول کرایه خانه گذران زندگی می‌کنند و درآمد دیگری ندارند و تنها منبع درامدشان است. مثلا یه صاحبخانه با درخواست مبلغ زیادی برای یک اتاق ، هال کوچک و یک آشپزخانه رو در یک زیرزمین می کند که در شهر کرج همچین مبلغی وجود ندارد در نتیجه این افزایش قیمت فشار مضاعفی است که بر دوش مستأجران فقیر سنگینی می‌کند و چاره‌ای جز تمکین در برابر خواسته صاحب خانه ندارد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک در مورد اینکه آیا بنگاهها در گران کردن اجاره بها دخیل هستند یا نه گفت: در مورد دخیل بودن مشاورین املاک در گران شدن اجاره بها رو من قبول ندارم ، حتی ما امسال به عنوان یک راهکار نرخ کمیسیون اجاره منزل را برای مشاوران املاک نصف کردیم تا برای اینکه جذابیتی برای مشاوران املاک در اجاره زیاد نداشته باشد تا حمایتی باشد برای مستاجران و پول کمتری به بنگاه پرداخت کند. و دخیل بودن مشاوران را قطعا قبول ندارم چون در مورد تعیین قیمت اجاره موضوع این است که خود صاحب خانه نرخ رو تعیین می کند، اصلا هیچ اختیاری دست مدیر املاک نیستش، مثلا اگه صاحبخانه یک قیمتی رو اعلام می کند اگر بنگاه دار با آن قیمت خانه را اجاره ندهد صاحبخانه به یک مشاور املاک دیگه سر می زند.

وی گفت : الان تنها چیزی که معظل است و من رو نگران کرده و چند بار هم عرض مسئولان و حتی معاون وزیر راه و شهرسازی گفتم آپلکیشن های دیوار و شیپور است و متاسفانه شبکه‌های اجتماعی دیوار و شیپور در افزایش اجاره‌بها نقش مستقیمی دارند چون مالکین شخصا قیمت‌گذاری بالاتر از بنگاه را می گذارند که این روند یکی از مهمترین دلایل افزایش افسارگسیخته اجاره بها است.

ایشان عنوان کرد: مالکین از طریق شبکه‌های اجتماعی شیپور و دیوار مسکن خود را در معرض اجاره قرار می‌دهند که مشکل‌ساز است چون نظارتی بر روی این فضاها و اعمال قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد و گاهی قیمتهای ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون رهن را گذاشتند.

آیا صاحبان املاک پشت شهرک دانشگاه به حل شدن مشکلشان امیدوار باشند

اما در چند سال گذشته بیش از سه هزار قطعه زمین در محدوده پشت شهرک دانشگاه منتظر توافق شهرداری با مالک زمین های بلوار ۴۵ متری پشت شهرک دانشگاه بودند تا صاحبان این املاک امیدوار باشند که در آینده ای نزدیک ساخت وساز کنند تا بلکه صاحب خانه شوند و مشکل مستاجری تا حدودی کم شود

در همین رابطه جلسه بررسی موضوع توافق شهرداری با مالک زمین‌های بلوار ۴۵ متری پشت شهرک دانشگاه صبح امروز با حضور رئیس دادگستری، فرماندار، رئیس شورای شهر و مالک برگزار شد. در این جلسه پیشنهادی مبنی بر جابجایی چند قطعه از زمین‌ها به نفع شهرداری مطرح و مالک نیز آن را قبول کرد. در ادامه قرار شد رئیس شورای شهر موضوع را با شورا و شهردار در میان بگذارد و تفاهمنامه را آنگونه که در جلسه امروز توافق شد اصلاح کنند و هر وقت این اصلاحات انجام شد موضوع نهایی می‌شود”.

اما ۲ سال پیش همین مواقع بعد از گزارش هایی در مورد وضعیت اجاره‌بها در سقز که انتشار پیدا کرد، کریمیان فرماندار قبلی سقز در دیدار و نشست با جمعی از متولیان بنگاه‌های زمین و مسکن از ورود دادستانی و همکاری اصناف به موضوع اجاره‌بها خبر داد اما طبق مشاهدات عینی هنوز بعد از چند سال نرخ اجاره بها در سقز، ساماندهی نشده است.

حال تکلیف این خانه به دوشان چیست؟ یا باید به دنبال وام برای تامین مابقی رهن برای تمدید قرار داد شوند، که دریافت وام هم لازمه رد کردن هفت خان رستم را دارد، یا باید به دنبال یک ساختمان با رهن پایین و اجاره های فضایی باشند، تا جایی که در جریان هستیم در سقز ساختمان با مبلغ شش میلیون تومان در ماه اجاره داده شده است، آیا شهروندانی که درآمد شغلی مناسبی ندارند، باید در چادر زندگی کنند؟ یا مثل بسیاری از اجاره نشینانی که توان تمدید قرارداد هایشان را نداشتند به روستاهای همجوار کوچ کنند.

ما به عنوان رسانه هاولاتی در پایان راهکارهایی را پیشنهاد می دهیم

اکنون که دولت بر ازدواج جوانان و فرزندآوری تاکید دارد باید این مسائل را در نظر بگیرد که زوج‌های جوان با چه پشتیبانی باید سراغ ازدواج و فرزندآوری بروند.

انتظار داریم که دولت از گرانی‌های افسارگسیخته جلوگیری کند تا حداقل مردم با دلگرمی بیشتری بتوانند زندگی خود را بگذرانند.

الف. انتظار داریم ائمه جمعه و جماعات در خطبه های خود و تشریح وضعیت اسفبار مستاجرین ضعیف و همچنین اقدام ائمه جمعه و هیئت امنای مساجد و اعلام در رسانه ها که امسال اجاره ها را از مستاجرین اضافه ننمایند

ب. پخش بنر ها و اطلاعیه ها و تذکراتی به مالکین در رعایت عدل و انصاف و حرام بودن اخذ وجه اجاره اضافی از مستاجرین

ج: در صورت امکان حمایت کامل مراجع محترم قضایی از مستاجرین عدم استماع ادعای مالکینی که غیر موجه اقدام و اصرار به تخلیه بدون دلیل منطقی از مستاجرین مینمایند

د: ترتیبی اتخاذ گردد که اجاره مغازه ها از طرف مالکین به مستاجر حداقل سه ساله انجام گیرد و این مورد بصورت اجباری در آید زیرا مستاجر مغازه ای تا بیاد مغازهای را در محل مشخصی افتتاح کند نیازمند جلب مشتری و اعتبار دارد و این زمان نیاز دارد که متاسفانه مالک بعد از یکسال درخواست تخلیه یا درخواست اجاره بسیار زیاد می نماید ولی اگر تحریر اجاره نامه ها سه ساله باشد حداقل می توان امیدوار بود که هر سه سال یکبار اجاره ها اضافه شود ، در مورد اجاره خانه ها هم در صورتی که مستاجر نیاز داشته باشد توافق ۲ یا ۳ ساله ضروری است مگر در شرایط خاص و تشکیل شوراهایی بنام داوری و حکمیت در مورد تشخیص نیاز یا عدم نیاز مالک در موارد خاص

در مورد اجاره محل کسب و منازل از طریق سامانه املاک و مستغلات اتحادیه ها و سیستم رایانه مشاورین املاک میتوان ترتیبی اتخاذ گردد که سه ساله کمتر ثبت نگردد مگر در موارد خاص و نظر داور و یا اتحادیه

ه : از طریق مرجع محترم قضایی یا اداره تعزیرات حکومتی در صورت امکان و شکایت مستاجرین و عملی شدن مورد بصورت کار کارشناسی شده مالکینی که اقدام به اخذ اجاره غیر متعارف از مستاجرین و ضعفا می نمایند بصورت های مختلف ازجمله جریمه های سنگین و رد مال به مستاجرین اقدام گردد

ی: مشاورین املاکی را که رعایت ضوابط و دستورالمل را ننمایند نیز بازخواست و اقدامات موثر بازدارنده در مورد آنان نیز معمول گردد

  • نویسنده : عادل معروف زاده
  • منبع خبر : هاولاتی