نیمه اول تعطیلات عید نوروز تمام شد،بیش از نیمی از مردم ایران طی این تعطیلات به مسافرت رفتند. ازدحام شهر های تاریخی و تفریحی و شمال و جنوب ایران این گفته را تایید میکند. در نوروز ۱۴۰۳، بی رونقی عجیبی بر ستاد تسهیلات سفر شهرستان سقز حاکم بود، در حالی که اعضای ستاد سفر شهرستان […]

نیمه اول تعطیلات عید نوروز تمام شد،بیش از نیمی از مردم ایران طی این تعطیلات به مسافرت رفتند. ازدحام شهر های تاریخی و تفریحی و شمال و جنوب ایران این گفته را تایید میکند.

در نوروز ۱۴۰۳، بی رونقی عجیبی بر ستاد تسهیلات سفر شهرستان سقز حاکم بود، در حالی که اعضای ستاد سفر شهرستان های مختلف آمار حضور مسافران، تردد، معرفی جاذبه های گردشگری و سایر موارد مورد نیاز مسافران و گردشگران را برای جذب بیشتر مسافران انجام می دادند، ستاد خدمات سفر سقز تقریبا هیچ اطلاع رسانی در این زمینه نداشته است.

سال گذشته هم در مورد سهم استان کوردستان و بخصوص شهر سقز از جذب گردشگر جمعی از رسانه ها و سالهای بعد نیز شاید دیگرانی باشند که بنویسند : چرا سقز توانایی جذب گردشگر را ندارد ؟

گفتن از پتانسیل های سقز شهر تاریخ و فرهنگ ، برای تبدیل شدن به قطب بازار پارچه غرب کشور یا به شهر فرهنگ و هنر و یا تبدیل شهر سقز به برند محصولات ارگانیک ،نداشتن زیرساختهای اولیه برای جذب گردشگر در این شهر بارها تکرار شده ، پس نیازی به دوباره گفتن از آنها نیست.

اما از زاویه دیگر به این قضیه نگاه کنیم. تقریبا همه شهرهای موفق در جذب گردشگر در طی تعطیلات نوروزی دست به ابتکاراتی برای جذب بیشتر مسافران نوروزی زده بودند. در ورودی هر شهر ستادهای اسکان مسافران با روی خوش به پیشواز مسافران آمده و با خوشرویی آنان را جهت اقامت در شهر خود راهنمایی و ترغیب میکردند. بروشورهایی جهت آشنا ساختن مسافران با نقاط دیدنی و جاذبه های گردشگری آن شهر همراه با لیست هتلها و مهمانپذیرها و رستورانها و ….به هر مسافر ورودی به آن شهر داده میشد.

در حالی که در یکی دو سال اخیر وضعیت ورود مسافران به شهرستانهایی مثل بانه و مریوان مقداری بهتر بود هرچند امسال از قول مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کوردستان ورود مسافر به استان۱۲ درصد کاهش داشته است اما سهم شهرستان سقز با قدمت و پیشنیه تاریخی و دارای آثار و جاذبه های تاریخی در معرفی توانمندی های؟گردشگری تقریبا به هیچ رسیده است.

و اما گناوه شهر کوچکی که امسال به یکی از مقاصد خرید ،گردشگری خصوصا در ایام نوروز تبدیل شده است و بالغ بر صدها هزار نفر از مسافرین نوروزی را به منظور خرید ارزانتر اجناس خارجی به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده اند.

آیا اگر در شهرهای سقز ، بانە، مریوان باز شدن معابر موقت، تعطیلی برخی بازارچه های مرزی، بی برنامگی و پتانسیلهای گردشگری آن آماده شده بود و تبلیغات مناسبی هم برای شناسانده شدن آنها انجام شده بود شهر ما توانایی جذب تعداد اندکی از همین گردشگران شهرهای جنوب کشور مثل گناوه با ورود یک میلیون و ۲۰۰نفر مسافر نوروزی را نداشت ؟

حقیقتاً نقش نمایندگان، فرمانداران ، ادارات میراث فرهنگی و شهرداری و شورای شهر در این زمینه نقشی قابل قبول نبود. آیا تنگه های تاریخی سقز در صورت داشتن امکانات رفاهی و گردشگری مناسب نمیتوانست پذیرای مسافران نوروزی باشد ؟

در پایان مسئولان امسال با توجه به کاهش ورود مسافر و گردشگر به استان کوردستان و بخصوص شهرستان سقز لازم است برای افزایش جذب گردشگر در ایام نوروز سال آینده از همین اکنون برنامه‌ریزی کنند.

✔️پیچ اینستاگرام هاولاتی

📌https://instagram.com/hawalati?igshid=YmMyMTA2M2Y

╲\╭┓
╭ 📡 @Hawalati
┗╯\╲

  • نویسنده : عادل معروف زاده روزنامه نگار
  • منبع خبر : هاولاتی