هر چند برای همه واضح است وظیفه نماینده مجلس قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون است ولیکن شکی نیست نمایندگی در شهرستان های کوچک داستانی متفاوت دارد و گاهأ نمایندگان در قواره مدیران ارشد دولتی در امورات جاری تأثیر گذار و دخیل هستند و همچنین در بحثهای مربوط به تعیین بودجه و نظارت بر تخصیص عادلانه آن قطعاً جایگاه خاص خود را دارند. و البته چندین مورد دیگر که لزوماً جزو وظایف تعیین شده نمایندگی نیست ولی از ادوار گذشته باب بوده و در آینده نیز احتمالاً اجتناب ناپذیر خواهد بود.

در این یادداشت به برخی از مطالبات روستاییان سقز از نماینده منتخب سقز و بانه خواهیم پرداخت و لازمه پیگیری این مطالبات را از طرف وی بررسی خواهیم کرد.

🔹مهمترین مسأله حال حاضر روستاها بحث بهبود معیشت و مسأله اشتغال است که با رشد جمعیت و تغییر نسل روستاها حلقه کمبود اشتغال هر روز تنگ و تنگتر می شود و بیش از گذشته نسل جوان و عمدتاً تحصیل کرده کنونی آن به دلیل نبود شغل مناسب مجبور به ترک دیار و روی اوردن به شهرهای دور و نزدیک و انتخاب اجباری شغلهای عمدتاً کاذب و غیر تخصصی شده‌اند. نمونه بارز آن بحث کولبری است که متأسفانه این روزها شاهد اتفاقات دردناکی برای این قشر هستیم و لازم به ذکر است بسیاری از این کولبران روستایی هستند و به ناچار مجبور به انتخاب این شغل شده اند . هرچند مشکل اشتغال سال‌هاست دامن‌گیر کل کشور شده است و حل ان نیازمند سیاستهای کلان کشوری است ولی در ادامه یادداشت برخی از راهکارهای حل این مشکل به صورت منطقه‌ای آورده می‌شود.

🔸مسأله مهم دیگر که نماینده منتخب بایستی تلاش بیشتری برای رفع آن نماید زیرساخت‌های ضعیف روستایی در سقز است که در پایین‌ترین حد خود در سطح استان کردستان قرار دارد . ۱- در مورد جاده‌های روستایی کمترین بهره‌وری از نعمت آسفالت در روستاهای سقز وجود دارد. ۲- دهها روستا در سطح چهار بخش سقز هنوز آنتن دهی تلفن همراه ندارند۳- اینترنت روستاهای سقز وضعیت مطلوبی ندارد ۴- روستاهای سقز از نظر تأمین آب آشامیدنی در وضعیت اسف باری قرار دارند و مجتمع های آبرسانی هنوز تکمیل نشده اند ۵- اماکن ورزشی در روستاهای سقز بسیار محدود و انگشت شمارند ۶- الحاق به محدوده زمین جهت ساخت مسکن در روستاها مشکل آفرین شده است. ۷- طرح هادی در روستاها به کندی و ناقص در حال انجام است ۸ – مراکز بهداشتی و درمانی روستایی با کمبود امکانات و تجهیزات و حتی نیروی انسانی مواجهند ۹ – مدارس روستایی اکثراً فرسوده‌ و غیر قابل استفاده اند و کمبود دبیرستان های شبانه روزی پسرانه و دخترانه در مناطق روستایی سقز تبدیل به معضل شده است. و ده‌ها مورد دیگر از کمبود و نواقص زیرساختی که در این مجال نمی‌گنجد را باید به این موارد افزود.

🔹مورد مهم دیگر که لازم است نماینده منتخب به صورت جدی به آن توجه داشته باشد وجود ظرفیت‌ های موجود است که دو سد لگزی و چراغ ویس جزو این دسته هستند. سد چراغ ویس سدی که هم نماینده کنونی یعنی اقای رحیمی و هم نماینده پیشین یعنی آقای بیگلری خود را افتتاح کننده اصلی آن می دانند ولی همگی برآن آگاهیم که این افتتاح ها تاکنون منفعت خاصی برای روستاییان نداشته است و حتی باعث ایجاد مشکلاتی برای چند روستای بالادست سد همچون میرده، بله جر، تموته ، قره چر، قبغلوجه، کرویان و … شده است. پس نیازمند این است که نماینده منتخب به فکر تلاش جهت دستیابی به برنامه‌های از پیش تعیین شده آن یعنی آبیاری مکانیزه و بارانی زمینهای پایاب سد که قرار بر پوشش بیش از ۵۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی بود و البته برنامه‌ریزی برای استفاده از آب این سد جهت آبیاری زمینهای کشاورزی پشت سد که کمترین حق اهالی روستاهای اطراف و پشت سد است که تا این لحظه بیشترین ضرر را از ایجاد سد دیده‌اند. سد لگزی یا شهید کاظمی نیز که حدود ۹۵ درصد از دریاچه سد در خاک شهرستان سقز قرار دارد و تمام سرچشمه آب آن از شهرستان سقز تأمین می‌گردد کمترین بهره‌برداری از آن جهت استفاده کشاورزی و آشامیدنی برای روستاییان می‌شود« حدود ۵ درصد » و چندین روستا از بخشهای مرکزی و زیویه سقز در حومه این سد بزرگ در منطقه قرار دارند که زمینهای کشاورزی آنان بی بهره از آب و به صورت دیمی هستند بنابراین لازم است نماینده منتخب جهت افزایش حق آبه روستاهای شهرستان سقز تلاش نموده و از کمترین حق موکلین خود جهت استفاده از آب این سد و دستیابی به رشد توسعه کشاورزی در منطقه دفاع نماید.

🔸در مواردی همچون کشاورزی و دامداری نیز نماینده منتخب بایستی ضمن توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی سقز در مباحث زیر مطالبات روستاییان را پیگیری نماید. ۱- مسأله خرید تضمینی گندم با قیمت مناسب ۲- تامین برق کشاورزی برای روستاییان ۳- ارائه تسهیلات درازمدت و حمایتی از کشاورزان و روستاییان ۴- سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار در صنایع تبدیلی کشاورزی و باغداری ۵- نظارت بر عملکرد جهاد کشاورزی و تعاون روستایی ۶- توجه به ظرفیت دامداری روستاهای سقز به عنوان قطب دامداری منطقه و سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی دامی و …

🔹مسأله مهم دیگر ظرفیت نیروی انسانی روستاها به عنوان سرمایه انسانی است که نماینده منتخب باید حتماً توجهی ویژه به آن داشته باشد و از این ظرفیت عظیم در دوران نمایندگی خود استفاده کند . در حال حاضر حد اقل دهها و بلکه صدها جوان نخبه تحصیل کرده در روستاهای سقز وجود دارند که بایستی در مدیریت شهرستان سقز و استان کردستان دخیل باشند و نماینده منتخب اگر به این موضوع توجه داشته باشد قطعاً به نفع کل شهرستان و استان تمام خواهد شد. وجود معتمدین روستایی، ماموستایان، شوراهای روستایی و دهیاران از دیگر موارد مهمی است که به عنوان سرمایه انسانی باید توسط نماینده منتخب مورد توجه قرار گیرند . باید توجه داشت که شوراهای روستایی بدون حقوق و مزایا و بیمه هستند و نمایندگان بایستی طرحهای حمایتی جهت بیمه و جبران زحمات این قشر به مجلس ارائه نمایند. دهیاران روستایی نیز که فاقد امنیت شغلی هستند و بر نمایندگان لازم است طرح حمایتی از این جامعه روستایی داشته باشند. لازم به یادآوری است موارد ذکر شده در مورد ماموستایان روستایی نیز صدق می‌کند.

🔸در پایان اقداماتی که لازم است نماینده منتخب مردم سقز و بانه در حوزه روستایی انجام دهد به شرح زیر آورده می‌شود:
۱- تشکیل کمیته نیاز سنجی و تهیه بانک اطلاعاتی از مشکلات و ظرفیت های روستایی با کمک و همکاری شورا و دهیاران جهت برنامه ریزی صحیح در حوزه روستایی
۲- تشکیل شورای توسعه روستایی با حضور نخبگان، معتمدین و بزرگان روستایی
۳- برگزاری جلسات با روستاییان و سرکشی به روستاها به صورت برنامه ریزی شده و منظم
۴- استفاده از نظرات جوانان ، نخبگان و صاحبنظران روستایی در مدیریت شهرستان های سقز و بانه
۵- استفاده از ظرفیت شورا و دهیاران در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و …
۶- تلاش جهت تامین بودجه جهت اتمام طرح‌های روستایی
۷- ارائه طرح بازنگری در قوانین اعتبارات دهیاری‌ها و افزایش اعتبارات
۸- حمایت از تعاونی‌های تولیدی و کشاورزی در روستاها و همچنین حمایت از تعاونی‌های مرزنشینی در سقز با توجه به وجود مرز سیف سقز
۹- ارائه طرح بازنگری در قانون معادن و لزوم تلاش جهت احقاق حقوق از دست رفته روستاییان از معادن

🔹و چندین مورد دیگر که نماینده منتخب بایستی جهت دستیابی به آنان و ایجاد رضایت مندی نسبی در روستا نشینان تلاشی مضاعفتر از ادوار گذشته خود و دیگر نمایندگان ادوار داشته باشد و مطالبات روستاییان با این حجم از وسعت ، این بار باید در اولویت کاری آقای بیگلری و تیم نمایندگان استان کردستان قرار گیرد.

  • نویسنده : کیوان عبدخدا
  • منبع خبر : هاولاتی