در حالی قرار است هیئت دولت فردا پنجشنبه  به ریاست رئیس جمهور به کردستان سفر کند که مسئولین خبر از تحقق چند دستاورد سفر قبلی ابراهیم رئیسی به سقز داده‌اند. بهره‌برداری از فرودگاه سقز، آبگیری کامل سد چراغ ویس و تامین آب آشامیدنی شهر سقز ، بازگشایی مرز سیف سقز و … از جمله دستاوردها […]

در حالی قرار است هیئت دولت فردا پنجشنبه  به ریاست رئیس جمهور به کردستان سفر کند که مسئولین خبر از تحقق چند دستاورد سفر قبلی ابراهیم رئیسی به سقز داده‌اند. بهره‌برداری از فرودگاه سقز، آبگیری کامل سد چراغ ویس و تامین آب آشامیدنی شهر سقز ، بازگشایی مرز سیف سقز و … از جمله دستاوردها و کارهای مهم به سرانجام رسیده دولت سیزدهم عنوان شده است.

موارد ذکر شده قطعاً هرکدام جزو پروژه‌های بسیار مهم و حیاتی جهت توسعه شهرستان سقز و منطقه به شمار می‌رود ولیکن تردیدی وجود ندارد هر کدام دارای نواقصی هستند که باید جهت بهره‌برداری صحیح از آنان رفع گردند.

در مورد بازارچه سیف سقز شکی نیست هنوز زیرساخت های لازم جهت راه اندازی بدون نقص آن تعبیه نشده است و نیازمند تامین بودجه برای این کار و همچنین برگزاری جلساتی با حضور نمایندگان مرزنشینان و تعاونی های مرزنشینی در شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان کردستان است تا بهترین تصمیم گرفته شود و مرزنشینان واقعی بتوانند از مزایای این بازارچه به خوبی استفاده کنند.

اما در مورد سد چراغ ویس که برای چندمین بار است خود سد یا بخشی از آن افتتاح می‌شود چند نکته مهم نباید فراموش شود. اول اینکه تکمیل شدن این سد مهم تنها در آبگیری کامل و یا تکمیل دریاچه سد خلاصه نمی‌شود و بایستی تمام جوانب زیرساختی و مشکلات جانبی اطراف سد تکمیل باشد تا مورد بهره‌برداری قرار گیرد. دوماً در مورد سد چراغ ویس هنوز بعضی موارد همچون تکمیل جاده جایگزین شش روستا که به دلیل زیر آب رفتن جاده انان تخریب شده است آماده نیست، همچنین هنوز جانمایی سایت جدید روستای میرده به طور کامل انجام نشده است، و از همه مهمتر قرار بود سد چراغ بیش از ۵ هزار هکتار از اراضی پایاب و حتی بالاتر سد را آبیاری نماید که تا این لحظه محقق نشده است.

در مورد فرودگاه سقز که اتفاقاً قرار است روز جمعه اولین پرواز مردمی آن صورت گیرد ، البته باید کارشناسان اهل فن نظر بدهند کما اینکه به گفته خود مسئولین به نظر می‌رسد هنوز نواقصی در این پروژه مهم وجود دارد و نیازمند تکمیل بیشتر و بهتر است.

در مورد تخصیص آب سد لگزی هم متاسفانه شهرستان سقز دارای کمترین میزان بهره‌برداری می‌باشد و این مهم جزو مهمترین مطالبات مردم منطقه است.

در مورد مجتمع های آبرسانی نیز که روند کندی را طی می‌کنند و روستاهای زیادی در حال حاضر با تنش آبی مواجه اند و حتی برخی از آنان با تانکر آبرسانی می شوند باید مورد توجه قرار گرفته و مسئولین شهرستان باید جهت حل مشکل نامبرده با هیئت دولت مذاکره و رایزنی کنند. هر چند در سفر پیشین وزیر نیرو به کردستان قول رفع برخی از این مشکلات شده بود ولی تاکنون به سرانجام نرسیده است.

تکمیل و تسریع در پروژه های آسفالت راه‌های روستایی در سقز با وجود اینکه روند خوبی نسبت به سنوات گذشته داشته است ولی هنوز سرعت مطلوبی ندارند لذا یکی دیگر از مواردی که باید توسط مسئولین مورد مطالبه برای شهرستان سقز باشد این موضوع است.

موارد ذکر شده و چندین مورد دیگر از مشکلات روستایی حال حاضر سقز اگرچه شاید برخی از آنان در حد سفر یک مقام عالی رتبه همچون ریاست جمهوری نباشد اما مطالبه گری آن از هیئت دولت در این گونه سفرهای استانی میتواند جهت تسریع در حل مشکلات موجود تأثیر گذار باشد.

  • نویسنده : کیوان عبد خدا
  • منبع خبر : هاولاتی