امروز سقز به پای بیش از نیم قرن تلاش فرهیخته سقزی استاد عرفان صاحبی، سر از پا نشناخت و سراپا با افتخار ایستاد تا از دانای زمانه تجلیل کند. “من همیشه بر این باور بوده ام که آموختن و حرکت به جلو و ارتقای اندیشه ها و نگرش ها، حق مشروع هر انسانی است. بر […]

امروز سقز به پای بیش از نیم قرن تلاش فرهیخته سقزی استاد عرفان صاحبی، سر از پا نشناخت و سراپا با افتخار ایستاد تا از دانای زمانه تجلیل کند.

“من همیشه بر این باور بوده ام که آموختن و حرکت به جلو و ارتقای اندیشه ها و نگرش ها، حق مشروع هر انسانی است. بر این اساس، همه ما در فراخنای حیات، دانش آموزانی بیش نیستیم و واژه فارغ التحصیل، در قالب این تعریف، مفهومی بدون مصداق می باشد”.
این بخشی از سخنان استاد عرفان صاحبی در یکی از آثار مکتوبش است.

امروز آئین بزرگداشت این استاد علم و اخلاق به همت انجمن ادبی گوران سقز و اداره کتابخانه های عمومی در سالن کتابخانه پارک مولوی کُرد برگزار شد.

در آئین بزرگداشت این فرهیخته و از مفاخر ماندگار شهرستان سقز، خانواده وی، جمعی از فعالان فرهنگی، علمی، رسانه، اجتماعی و مسئولان و مردم، حضور داشتند.

در این نکوداشت، دوستان، روایت ۶۴ سال تلاش این فرهیخته ۸۶ ساله را برای حاضران بیان و اعلام نمودند؛ صاحبی، صاحب علم، اخلاق، ادب و عشق به نوع دوست است.

سخنرانان حدود ۷ دهه تلاش و ترویج اندیشه این نیک اندیش را ستودند و حضور باشکوه در مراسم را نشانه همدلی با فرهیختگان توصیف نمودند.

پیمان صاحبی، علا اسعدی، اقبال محمدی، خالد فتاحی و مصطفی آسور، ویژگی های فکری، اخلاقی و تواضع علمی استاد صاحبی را برشمردند و دوستان وی چون رسول میرزاپور و دیگر هنرمندان، به احترام وی، بر روی سن رفتند و موسیقی نواختند.

سالها تدریس در مدارس و دانشگاه، تالیف ۱۳ کتاب در حوزه های اجتماعی، فلسفه، فولکلور، روانشناسی سالمندان، تربیت کودکان، تحلیل کتاب درسی، مشارکت در تاسیس مجمع خیران مدرسه ساز، صندوق رفاه دانش آموزی، انجمن های ترک اعتیاد، مرکز مشاوره و راهنمایی، صندوق رفاه دانشجویان و دانش آموزان، بخشی از زندگی مبارک و میمون این فرهیخته سقزی است.

وی در سال ۱۳۴۸ در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال ۱۳۵۳ بورس تحصیلی دکتری دانشگاه ییل را به دلیل مخالفت پدر و مادر نپذیرفت.

این استاد برجسته می گوید؛” هرگز به آنچه که آموخته ام مغرور نبوده و در گذشته و آینده نیز، خود را طلبه ای ساده و بی ادعا و آماده و مشتاق یادگیری دانسته و می دانم”.

وی سقز را مهد فرهنگ و برگزاری آئین
نکوداشت مفاخر را در قید حیات، اقدامی مبارک، ارزشمند و میمون برشمرد و بر ادامه این روند، تاکید نمود.

آنچنان که استاد علا اسعدی از شعر حافظ گفت: امروز که در دست توام، مرحمتی کن.

  • نویسنده : ابراهیم محمد حسینی روزنامه نگار _ دانش‌آموخته علوم ارتباطات
  • منبع خبر : هاولاتی