جشنواره تئاتر کُردی سقز با حضور ۱۵ گروه داخلی و خارجی، با شور و هیجان در سقز برگزار شد. تئاتر کوردی بعنوان یک برند فرهنگی ارزشمند برای سقز، مستلزم حمایت همه جانبه از سوی مسئولان، هنرمندان، رسانه ها و دلسوزان حوزه فرهنگ و هنر می باشد چراکه ما هستیم و یک تئاتر کوردی در سقز. […]

جشنواره تئاتر کُردی سقز با حضور ۱۵ گروه داخلی و خارجی، با شور و هیجان در سقز برگزار شد. تئاتر کوردی بعنوان یک برند فرهنگی ارزشمند برای سقز، مستلزم حمایت همه جانبه از سوی مسئولان، هنرمندان، رسانه ها و دلسوزان حوزه فرهنگ و هنر می باشد چراکه ما هستیم و یک تئاتر کوردی در سقز.

تئاتر در سقز نمایانگر شور، نشاط و هیجان است و عشق به تئاتر در میان سقزی ها زبانزد عام و خاص بوده است و این شور و نشاط نقطه عطفی برای برگزاری متعدد این جشنواره بوده است، جشنواره ای که می تواند حال‌مان را خوب کند و سه چهار روز تئاتر زیبا را به زبان شیرین کوردی بشنویم و ببینیم.

حواشی و اختلاف نظر همیشه در همه تورنومنت ها، جشنواره ها و مسابقات بوده و ادامه دار است و جشنواره تئاتر کوردی سقز نیز از این قاعده مستثنی نیست و بعد از گذشت هجده دوره، کماکان مسائل مختلف گریبان آن را گرفته است و با این حواشی دست و پنجه نرم می کند، منتها نباید این حواشی در برگزاری و کم رنگ کردن عشق به تئاتر میان علاقمندان تاثیر منفی بگذارد و هر باره جشنواره به دلایلی به حاشیه معطوف شود چرا که این جشنواره تنها سکوی است برای لمس و بیان مشکلات روزمره به زبان تئاتر.

علیرغم همه حواشی و اختلاف نظرها در مورد چگونگی انتخاب دبیر جشنواره، داوران بازبین و خیلی از دغدغه های دیگر، الحق و الانصاف زیبنده هنرمندان منتقد نیست در حین برگزاری، جشنواره را به لبه پرتکاه کشانده و باعث دلسردی دیگر هنرمندان این شهر که با جان و دل برای برگزاری مناسب جشنواره تلاش می کنند شوند. بلکه باید همه هنرمندان سقزی با عشق و علاقه همیشکی برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشنواره قدم بردارند تا تئاتر کوردی سقز به جایگاه واقعی خود برسد.

حواشی، نقد، ضعف ها و عدم همدلی در این جشنواره به وضوح قابل مشاهده و نمایان است و کسی منکر این نیست جشنواره هجدهم با چاشنی حواشی شروع به کار کرد ولی در هر حال، این حواشی زیبنده تئاتر و علاقمندان به تئاتر نیست و باید این مسائل بعد از جشنواره با حضور اهالی تئاتر، مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

امروز با آغاز جشنواره هجدهم سالن های نمایش جای سوزن انداختن نداشت و دوباره قافیه تکرار شد و سقزی ها استقبال بی نظیری از اولین نمایش کردند.

حضور هنرمندان اقلیم کوردستان از شهرهای دهوک، کرکوک و سلیمانیه و همچنین از سنندج، ارومیه، کرمانشاه، قروه و دیگر شهرهای کوردنشین در جشنواره تئاتر کوردی سقز، تابلوی بی نظری از همبستگی و اتحاد خلق کرد که می توان به آن بالید.

زیبایی های تئاتر کوردی را ببینیم و از این چهار روز جشنواره نهایت استفاده را ببریم و از هر ابزاری برای برگزاری هرچه باشکوه تر آن ولو اختلاف نظر و سلیقه دریغ نکنیم تا آنچه شایسته سقز است به کوردزبانهای جهان مخابره شود و به امید روزی که سقز به عنوان پایتخت تئاتر کوردی، همچون سنندج و مریوان در یوسنکو ثبت جهانی شود.

  • نویسنده : وفا رحیمی روزنامه نگار
  • منبع خبر : هاولاتی