کتاب «شاهنامه کوردی جلد ۱» نوشته حیدر لطفی‌نیا نویسنده و محقق سقزی و از اساتید دانشگاه پیام نور این شهرستان منتشر و در دسترس علاقمندان به ادبیات کـُردی قرار گرفت.

 

نویسنده کتاب «شاهنامه کوردی» در گفتگو با هاولاتی اظهار داشت: این کتاب در سه جلد تدوین شده که جلد اول آن در ۴۷۲ صفحه توسط انتشارات بیریار و ویرایش لقمان نادرپور چاپ شده که شامل برخی حماسه ها و داستان های کردی است.

حیدر لطفی نیا با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است برای جمع آوری داستان ها تلاش صورت گرفته است گفت: همچنین ضمن بررسی های میدانی و گفت و گو با مردمانی که شاهنامه خوان بودن، از منابع و ماخذ معتبر، اسناد و متون تاریخی و ادبی کُردی استفاده کره‌ایم.

او می گوید: در مناطق مختف شهرستان سقز حضور میدانی داشتم و از علاقمندانی که داستان های متعددی داشتند بهره گرفتم و دادستانهای که از قدیم به ماندگار مانده اند را با لهجه های شیرین کُردی در کتاب «شاهنامه کوردی» منتشر کردیم.

این محقق و نویسنده کُرد گفت: در این کتاب چندین دادستان و اینکه تفاوت آن با شاهنامه فارسی و همچنین تفاوت این دو داستان در زبان کُردی و فارسی، اسطوره ها، حماسه ها، نقش شاهنامه در ادبیات کُردی همراه با مقوله‌های دیگر در این کتاب آمده است.

لطفی‌نیا با اشاره به چاپ اولین جلد از این کتاب، افزود: کتاب «شاهنامه کوردی» در سه جلد تدوین شده است که اولین جلد آن منتشر شد و دو جلد دیگر آن نیز بزودی منتشر خواهد شد.

این نویسنده سقزی از انتشار دو کتاب دیگر «چیروکه‌کانی باوه نه‌بی» و « وه‌رقه‌ و گول شاد و یوسف و زلیخا» تا پاییز امسال خبر داد و گفت: این دو کتاب دو داستان مشهور ادبی کُردی هستند که تا پاییز امسال به چاپ خواهند رسید.

شایان ذکر استا حیدر لطفی نیا از نویسندگان پرتلاش کردستان بوده و تاکنون کتاب های متعددی همچون: چیروکه کوردییه‌کان: “وه‌ر گیراو له فولکلوره‌وه”، تیشکی دیرین، حماسه های مردم کورد، ئاوینه‌ی بیگه‌رد، ده‌سی گول و ده‌سی نیرگز، ئوستوره‌کانی کوردستان، بیژه‌ن و مه‌نیژه، تالیف و منتشر کرده است.

  • نویسنده : وفا رحیمی
  • منبع خبر : هاولاتی