یکی از دغدغه های اصلی در مناطق کردنشین، تداوم کسب و کار، نوسازي، نوآوي مدل کسب و کار و توسعه کسب و کار جدید است زیرا، تعطيلي هاي گاه گدار بازار به دلیل پیشگیری از کرونا، به بخشي از کسب و کارها، آسیب رسانده است. بخشي از مناطق کردنشین به واسطه بازار پارچه، برخي به […]

یکی از دغدغه های اصلی در مناطق کردنشین، تداوم کسب و کار، نوسازي، نوآوي مدل کسب و کار و توسعه کسب و کار جدید است زیرا، تعطيلي هاي گاه گدار بازار به دلیل پیشگیری از کرونا، به بخشي از کسب و کارها، آسیب رسانده است.

بخشي از مناطق کردنشین به واسطه بازار پارچه، برخي به دلیل رونق نه چندان مناسب گردشگري، بخشی دیگر به دلیل جاذبه هاي طبيعي و كالا، مسافران را از اقصی نقاط ایران را به خود جذب کرده که کرونا این فرصت ها را از اقتصاد گرفته است

این در حالي است که تاکنون شاهد استراتژي مناسب از سوي صاحبان کسب و کارها برای تشخیص فرصت ها و تهدیدها نبوده ایم.

تبیین روندهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و فناورانه تاثیرگذار بر کسب و کارها، تبیین فرصت ها، تهدیدها و چالش های فراروی کسب و کارها در کرونا و پساکرونا، تدبیر سازکار برای دیده بانی و پایش مستمر بازار، شناخت تحولات صنعت بعد از کرونا و توسعه زیست بوم کارآفرینی از مواردي است که بایستی رصد و براي آن چاره اندیشی کرد. این در حالي است که در عصري که فناوري اطلاعات حرف اول را می زند و عملا هیچ کسب و کاري بدون استفاده از فناوري نمي تواند جایی در اقتصاد داشته باشد يکي از مهم ترین نکاتی که مدیران کسب و کارها در مناطق کردنشین باید به آن توجه کنند
مدیریت خدمات فناوري اطلاعات است زیرا در سالهاي اخير، وابستگی صنایع و خدمات به فناوري اطلاعات بسیار افزایش یافته و باور به ضرورت وجود فناوري باید مورد توجه باشد.

همچنین رشد چشمگیر طبقه متوسط اقتصادي، شتاب تغیرات کسب و کار، افزایش نیاز به آب، غذا و انرژي، تداوم افزایش تعاملات اقتصادي بين المللي، رشد اقتصاد اشتراكي، ديجيتالي و چرخشي و زنانه شدن جامعه، سیاست و اقتصاد از دیگر مواردي است که در دیده بانی های کسب و کار بایستی مدنظر قرار گیرد.

افزایش تعداد کسب و کارهای کوچک مانند اپلیکیشن ها، توسعه دورکاري کارکنان، ديجيتالي سازي و خدمات آنلاین، توسعه کسب و کارهای حوزه سلامت از راه دور و داروهاي زيستي، رشد مشاغل و فعالیت های کارآفرینانه اشتغالی، راه اندازي استارآپ ها به دلیل افزایش ضریب نفوذ خرید آنلاین و تغییر رفتار مشتریان از روندهايي است که غفلت از آنها، تهديدي جدي است.

به عنوان مثال راه اندازي فروشگاه هاي اينترنتي براي فروش کتاب نویسندگان مناطق کردنشین ، به دلیل بالا رفتن آمار کتابخوانی در ایام کرونا نمونه ای از این دست موارد است.

  • نویسنده : ابراهیم محمد حسینی
  • منبع خبر : هاولاتی